Ariadna w labiryncie, czyli dr Jekyll i mr Hyde

Dodany przez: | wrz 28, 2011 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Ariadna w labiryncie, czyli dr Jekyll i mr Hyde

Cele lekcji w języku uczennicy/ucznia: 1. Zrozumiem, że jeden mit może mieć wiele znaczeń, 2. Przypomnę sobie, jak napisać opis.

Nacobezu (kryteria sukcesu pozwalające sprawdzić, czy cel lekcji został osiągnięty): 1. Opiszę różnicę między symbolem a alegorią, pojęciami „antonim”, „synonim” oraz „homonim”, 2. Podam co najmniej dwie interpretacje mitu o Minotaurze, 3. Sporządzę opis labiryntu.

Streszczenie lekcji w dziewięciu punktach: 1. Na początku przytoczyłam historię dr. Jekylla i mr Hyda i postawiłam pytanie: „Jak dr Jekyll i mr Hyde mają się do Minotaura? Co łączy ich z tą postacią?”, 2. Przypomnieliście sobie treść mitu o Minotaurze – oglądając projekcję z youtube oraz wysłuchując tekstu, 3. Rozrysowaliście genealogię rodziny Minosa, 4. Na rozmaite sposoby zinterpretowaliście mit, a następnie przeczytaliście interpretację Zbigniewa Herberta, 5. Na podstawie dokonanych interpretacji wprowadziliście pierwsze rozróżnienie między symbolem a alegorią, 6. Powtórzyliście pojęcia: „antonim”, „synonim”, „homonim”, 7. Sporządziliście opis labiryntu (Zadanie brzmiało: „Wyobraź sobie, że trzymasz koniec nitki. Nie wiesz, dokąd idziesz ani jak wrócisz, wiesz tylko, że nie wolno Ci jej wypuścić. Opisz swój labirynt. Kto trzyma drugi koniec nitki? Co chcesz tam znaleźć? Czego się obawiasz? Co znajdujesz?”), 8. Powróciliśmy do pytania o podobieństwo między drem Jekyllem i mr Hydem – większość odpowiedzi obracała się wokół dwóch walczących w każdym z ludzi elementów, czyli dobra i zła, 9. Na koniec napisaliście wyjściówkę, w której odpowiadaliście na pytania: 1.Podaj różnicę między symbolem a alegorią, 2. Podaj co najmniej 2 znaczenia mitu o Minotaurze, 3. Jak dr Jekyll i mr Hyde mają się do Minotaura? Co łączy ich z tą postacią?

Pod koniec lekcji wszyscy potwierdziliście, że cel lekcji został osiągnięty – nie pokazaliście żadnego czerwonego czy żółtego światła, a wyjściówka poszła dobrze.

Przypominajki:

Historia dra Jekylla i mr Hyda (nowela Roberta L. Stevensona): Dr Jekyll był cenionym londyńskim lekarzem, który odkrył sekret eliksiru pozwalającego zmienić postać i osobowość. Pod osłoną nocy Jekyll przekształcał się zatem  w Hyde’a – ucieleśnienie zła (m.in. zamordował on niewinnego staruszka). Jekyll, nie mogąc pogodzić się z podwójną osobowością, popełnił samobójstwo.

Mit o Minotaurze wg „Mitologii” Zygmunta Kubiaka: „Po jednej z wojen zwyciężone Ateny musiały płacić zwycięskiej Krecie i jej władcy Minosowi straszliwą kontrybucję – co dziewięć lat miały przysyłać na Kretę dziewięciu chłopców i dziewięć dziewcząt na żer dla zamkniętego w labiryncie półczłowieka-półbyka  Minotaura.

Już dwa razy tragiczna danina popłynęła na Kretę. Gdy nadszedł trzeci termin, Ateńczycy zaczęli szemrać przeciw swemu władcy Ajgeusowi. Syn Ajgeusa Tezeusz obiecał więc swemu ojcu, że popłynie na Kretę i pokona Minotaura. Gdy wyruszał, ojciec dał mu dwa żagle, czarny i biały – wracający mieli wywiesić jeden lub drugi na znak żałoby lub radości.

Gdy Tezeusz przybył na Kretę miał dość czasu, aby stoczyć zapasy z kreteńskimi siłaczami. Właśnie wtedy zachwyciła się nim córka Minosa Ariadne. Dziewczyna zakochała się w Tezeuszu i obiecała, że pomoże mu, jeśli on poślubi ją po zwyciężeniu Minotaura. Jej darem weselnym był sposób na wyjście z labiryntu. Zabezpieczenie powrotu polegało na tym, że Tezeusz przywiązał koniec nici z kłębka, który niósł, do wrót labiryntu i rozwijał kłębek, wchodząc w poplątane korytarze. Według jednego z przekazów dopadł Minotaura w najgłębszym zakamarku labiryntu i zatłukł go po prostu pięściami”.

Mit o Minotaurze – projekcja z youtube:

[youtube]8qrZ1clEp-Y[/youtube]

Mit o Minotaurze – Wasze interpretacje: Mit ten opowiada m.in. o: 1. Odmienności Minotaura (w tym fizycznej) i związanymi z nią cierpieniu oraz odrzuceniu przez bliskich, 2. Ukrywanej w piwnicy domu rodzinnej tajemnicy, 3. Zemście boga Posejdona na Pasifae za odmowę wejścia w romans, 4. Zdradzie brata – Minotaura przez siostrę – Ariadnę, 5. Ślepej miłości Ariadny do Tezeusza, 6. Wierności Pasifae, która nie chce zdradzić męża – Minosa.

Mit o Minotaurze – tekst Zbigniewa Herberta: „W nie odczytanym jeszcze piśmie linearnym A opowiedziano prawdziwą historię księcia Minotaura. Był on – wbrew późniejszym plotkom – autentycznym synem króla Minosa i Parsifae. Chłopak urodził się zdrowy, lecz z nienormalnie dużą głowa – co wróżbiarze poczytywali jako znak przyszłej mądrości. W istocie Minotaur rósł w lata swoje jako silny, nieco melancholijny – małolatek. Król postanowił oddać go do stanu. Ale kapłani tłumaczyli, że nie mogą przyjąć nienormalnego księcia, bo to mogłoby obniżyć już i tak nadszarpnięty, przez odkrycie koła – autorytet religii. Sprowadził tedy Minos młodego w Grecji inżyniera Dedala – twórcę głośnego kierunku architektury pedagogicznej. Tak powstał labirynt. Przez system korytarzy, od najprostszych do coraz bardziej skomplikowanych, różnicę poziomów i schody  abstrakcji miał wdrażać księcia Minotaura w zasady poprawnego myślenia. Snuł się tedy nieszczęsny książę popychany przez preceptorów korytarzami indukcji i dedukcji, nieprzytomnym okiem patrzył na poglądowe freski. Nic z tego nie rozumiał. Wyczerpawszy wszystkie środki król Minos postanowił pozbyć się zakały rodu. Sprowadził (także z Grecji, która słynęła ze zdolnych ludzi) zręcznego mordercę Tezeusza. I Tezeusz zabił Minotaura. W tym punkcie mit i historia są ze sobą zgodne. przez labirynt – niepotrzebny już elementarz – wraca Tezeusz niosąc wielką, krwawą głowę Minotaura o wystrzeżonych oczach, w których po raz pierwszy kiełkować zaczęła mądrość – jaką zwykło zsyłać doświadczenie”.

Symbol a alegoria: symbol ma wiele znaczeń, alegoria zazwyczaj tylko jedno, np. kobieta z przepaską na oczach, wagą i mieczem to sprawiedliwość, lis – chytrość, gołąb – pokój.

Antonim: wyraz przeciwstawny, np. czarny i biały.

Homonim: wyraz o wielu znaczeniach, np. zamek.

Synonim: wyraz bliskoznaczny, np. chytry i sprytny.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *