Dobre praktyki

Osiem powodów

Dodany przez: | paź 10, 2015 | Kategorie: Aktualności, Dobre praktyki | 0 komentarzy

Osiem powodów

Rozmowa w parze – jak już pisałam – to moje ulubione narzędzie: zwiększa zaangażowanie, buduje kulturę dyskusji, otwiera na cudze pytania, prowokuje udzielanie odpowiedzi. A oto osiem powodów, dla których – moim nauczycielskim zdaniem – warto ją stosować (starałam się nadać im formę praktycznych wskazówek do wykorzystania na zajęciach): Pierwszy – praca w parach uczy aktywnego słuchania, ponieważ uczennice(niowie) muszą słuchać tego, co mówią ich partnerki(rzy). Wskazówka: Na samym początku po kilku minutach...

więcej

Rówieśnicze czytanie w parach

Dodany przez: | wrz 19, 2015 | Kategorie: Aktualności, Dobre praktyki | 0 komentarzy

Rówieśnicze czytanie w parach

Peer-Assisted Learning Strategies (PALS), strategia uczenia się czytania w parach przy pomocy rówieśników, to metoda, w której uczennice(owie) przejmują na przemian rolę tutora(ki) i tutee (niestety, słowu ciągle brakuje polskiego odpowiednika). Wspiera ona doskonalenie umiejętności: czytania na głos, streszczania, identyfikowanie przesłania, przewidywanie zakończenia. Jej przebieg wygląda następująco: 1. tworzę listę z imionami dzieciaków według stopnia umiejętności radzenia sobie z czytaniem – od najmocniejszych po najsłabsze, a...

więcej

Zasady pracy w parze

Dodany przez: | wrz 2, 2015 | Kategorie: Aktualności, Dobre praktyki | 0 komentarzy

Zasady pracy w parze

Wszystkiego (no prawie) musimy się nauczyć – także, a może przede wszystkim, my nauczycielki(e). Kiedy wspominam straszliwe bójki, w które wdawałam się z młodszym bratem, myślę, że pracy w parze przede wszystkim. Ma ona swoje zasady – powinna przebiegać według następującego schematu: zadanie – praca indywidualna – ustalanie wspólnej odpowiedzi w parze – podzielenie się wnioskami z całą klasą. Na początku prowadząca(y) lekcję musi podać jej cel. Może on – co oczywiste – wprowadzać nowe lub rozwijać...

więcej

Ręce w dół

Dodany przez: | wrz 1, 2015 | Kategorie: Aktualności, Dobre praktyki | 0 komentarzy

Ręce w dół

Las rąk w górze gęsto pokrywa szkolne klasy – nie tylko w Polsce, a przecież to jedna z najgorszych, wręcz szkodliwych, nauczycielskich strategii. Korzystając z niej narażamy się – jak to napisał autor bloga Tom Sherrington – albo na skanowanie wzrokiem śmiertelnej ciszy („Proszę, proszę, nie pytaj mnie, nie mam o tym pojęcia” – zazwyczaj tylne ławki), albo na wyrąbywanie ścieżki wśród błagań o uwagę („Ooo, ja, ja, ja” – zazwyczaj przednie ławki). Na czym polegają wady tej metody? Wymienię ich siedem, choć...

więcej