Aktywne słuchanie
Uważam, że nie warto „startować” do projektów grupowych, dopóki uczennice(wie) nie przyswoją sobie zasad aktywnego słuchania. Najlepiej jeśli sformułują je samodzielnie i zawieszą w klasie. Potem możemy przystąpić do treningu – najlepiej w parach. Poniżej kilka wskazówek z mojej praktyki: 1. Słuchająca(y) nie przerywa i nie zadaje pytań, dopóki mówiąca(y) nie skończy – także wtedy, gdy zapada cisza (ją najtrudniej wytrzymać). Najlepiej ustalić z parami, że każda osoba – A i B – posiada swoje własne minuty, i postawić...
więcejModel warsztatowy
Hm… Z warsztatowym modelem lekcji (schemat tutaj) mam pewien problem: niekiedy zapominam, że – podobnie jak większość elementów oceniania kształtującego – jest jedynie techniką służącą przeniesieniu na moje dzieciaki odpowiedzialności za własne uczenie się. Nie powinien polegać na wdrażaniu kolejnej bezcelowej „metody aktywizującej”, lecz na wycofaniu się i oddaniu zajęć w uczniowskie ręce. Wymaga zatem solidnego przemyślenia i zaplanowania w domu. Jeśli się go jednak udaje wprowadzić, można uważnie poobserwować podopiecznych (e)...
więcejPochwała milczenia (2)
Wyobraźmy sobie – pisze Bella Hansom – małe balony z myślami nad głowami naszych uczniów(ennic): „Dlaczego on(a) tak dużo gada?”, „Zgubiłem(am) się po pierwszych dwóch zdaniach”, „Czy nie mógłby(aby) krok po kroku wyjaśnić, jak dojść do rozwiązania?”, „Zapytałem(am) go(ją), czy to przymiotnik, a on(a) wymienia wszystkie części mowy”, „Jak mam nauczyć się tej definicji, skoro to on(a) raz po raz ją powtarza, nie dopuszczając mnie do głosu?”, „Znowu zmarnowane 5 min lekcji”. Co zatem w zamian nauczycielskiego, bezpłodnego gadania?...
więcejPochwała milczenia (1)
Zarówno ja, jak i moi(je) uczniowie(ennice) lubimy gadać (no, w każdym razie ich duża część). Tylko ja mogę to jednak robić otwarcie, oni(e) – jeśli w swej łaskawości nie dopuszczę ich(je) do głosu – kryjąc się po kątach (które są tylko cztery). A przecież: „Krasomówstwo nauczyciela(ki) – pisze autor nagrodzonego w 2012 roku jako najlepszy angielski nauczycielski blog roku nauczyciel-metodyk Ross M. McGill – to częsta przyczyna złego zachowania oraz braku postępów dzieci. Wykładając, odbieramy im okazję do bycia...
więcej
Najnowsze komentarze