Imiesłowowy równoważnik zdania

Dodany przez: | sty 16, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Imiesłowowy równoważnik zdania

Cele lekcji w języku ucznia: Nauczę się: 1. rozpoznawać imiesłowowy równoważnik zdania, 2. wstawiać przecinki w zdaniach z imiesłowowym równoważnikiem zdania.

Nacobezu: imiesłowowy równoważnik zdania, poprawna interpunkcja.

Streszczenie lekcji w sześciu punktach: 1. Na początku w parach powtórzyliście rodzaje wypowiedzeń i końcówki imiesłowów, 2. następnie analizowaliście ćwiczenia i zdania z imiesłowami pod kątem zawartych w nich informacji i 3. odpowiadaliście na pytanie: w którym miejscu należy wstawić przecinki, aby oddzielić poszczególne informacje.

Cwiczenia z lekcji (do dokończenia w domu)

1. Zamień imiesłowy przysłówkowe na zwyczajne czasowniki osobowe.

 Wracając z wakacji, zabierz ze sobą wszystkie wschody i zachody słońca.

Najgorętsze sny wyśnisz, śpiąc w lipcu w wełnianych skarpetkach.

Nie ruszając się z domu, unikniesz niektórych niebezpieczeństw i wielu ciekawych przygód.

2. Od odpowiednich czasowników utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie i uzupełnij nimi wypowiedzenia.

 (słuchać, wysłuchać)……………………………wiadomości, wyłączył radio.

(zjeść, jeść)……………………………….obiad, niecierpliwie czekał na deser.

(wychodzić, wyjść)……………………..ze szkoły, pobiegł na boisko.

Maciek, (spojrzeć, spojrzawszy)………………………na zegarek, zaczął się śpieszyć.

3. Oddziel przecinkami imiesłowowe równoważniki zdania.

W Tybecie można usłyszeć wiele pouczających opowieści. Oto jedna z nich. Pewnego dnia lama wracając do klasztoru wstąpił do oberży. Pijąc herbatę słuchał przechwałek zarozumiałego oberżysty. Gospodarz ciągle mówił o swoich bogactwach zgromadzonych w piwnicy, o workach z ryżem, o wielkich beczkach wina. Mnich nie odzywając się długo siedział w gospodzie. W końcu opowiedział oberżyście interesującą historię: „Kiedyś pewien gadatliwy i zarozumiały żółw zaprzyjaźniwszy się z dziką gęsią zapragnął wzbić się w powietrze. Mozoląc się wszedł na grzbiet ptaka i uchwycił się pyskiem jego szyi. Już po chwili czując dumę i zadowolenie przemierzał przestworza. Znalazłszy się nad wioską postanowił pochwalić się ludziom swoim podniebnym lotem. Puściwszy szyję dzikiej  gęsi zaczął krzyczeć, żeby wszyscy zwrócili na niego uwagę. W tym momencie zsunął się z grzbietu ptaka i spadł na ziemię”. Skończywszy opowieść spojrzał wymownie na oberżystę.

4. Napisz krótką charakterystykę imiesłowowego równoważnika zdania.

Przypominajki:

1. Imiesłowowy równoważnik zdania - równoważnik zdania zawierający imiesłów przysłówkowy współczesny lub uprzedni. Przy ich stosowaniu należy pamiętać o dwóch zasadach: tożsamości podmiotów i jednoczesności lub uprzedniości czynności (w zdaniu głównym i równoważniku).

2. Interpunkcja w zdaniu z imiesłowowym równoważnikiem zdania:

przykłady:

Czytając gazetę, jadł śniadanie.

Franek, przeczytawszy gazetę, zjadł śniadanie.

Imiesłów musi być zawsze oddzielony przecinkiem lub przecinkami od reszty zdania.

3. Rodzaje wypowiedzeń: ZDANIA (zawierają czasownik osobowy) – pojedyncze (rozwinięte i nierozwinięte) i złożone oraz RÓWNOWAŻNIKI ZDAŃ (bez czasownika osobowego).

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>