Łódka Sally, czyli o sytuacjach tragicznych

Dodany przez: | sty 27, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Łódka Sally, czyli o sytuacjach tragicznych

Cele lekcji w języku ucznia: Zrozumiem, co oznaczają pojęcia: „tragizm”, „wina tragiczna”, „sytuacja tragiczna”, „bohater tragiczny”.

Nacobezu: pojęcia: „tragizm”, „wina tragiczna”, „sytuacja tragiczna”, „bohater tragiczny”

Streszczenie lekcji w punktach: 1. Na początku poznaliśmy dwie historie: Sally, która – kierując łódką ratowników – musiała dokonać wyboru pomiędzy dwoma grupami ludzi nadającymi SOS, oraz kawiarenki, w której pracowali źle opłacani emigranci – odwiedzający ją zastanawiali się, czy odwiedzanie jej jest etyczne, 2. rozważaliście, czy jakikolwiek wybór w omawianych sytuacjach byłby dobrym rozwiązaniem, 3. doszliście do wniosku, że nie, samodzielnie formułując definicje pojęć podanych w nacobezu.

Przypominajki:

Tragizm – konieczność wyboru pomiędzy dwoma równorzędnymi racjami. Wybór ten zawsze pociąga za sobą negatywne skutki. Osoba dokonująca wyboru to bohater tragiczny. Sytuację, w której dokonuje się wyboru, nazywamy tragiczną.

Wina tragiczna (tzw. niezawiniona wina), hamartia – w tragedii starożytnej fałszywa ocena przez bohatera własnej sytuacji. Bohater, nieświadomy znaczenia okoliczności, w jakich się znalazł, popełnia czyny prowadzące do katastrofy.

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *