Miejsca i ludzie

Dodany przez: | cze 7, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Miejsca i ludzie

Temat: Miejsca i ludzie.

Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): Wywnioskuję, jaką wiedzę o bohaterach powieści zyskujemy, przyglądając się miejscom, w których mieszkają.

Nacobezu: 1. Opiszę co najmniej cztery miejsca znaczące dla interpretacji powieści, 2. Wykorzystam opisy miejsc do charakterystyki bohaterów.

Streszczenie lekcji w czterech punktach: 1.  Naszą pracę nad minipowieścią Johna Steinbecka „Myszy i ludzie” rozpoczęliśmy (bo uwielbiam czytać Wam na głos) od głośnej lektury fragmentu poświęconego wymarzonemu domowi głównych bohaterów:

„Kiedyś uskładamy trochę forsy i będziemy mieli własny domek i kilka akrów, i krowę, i parę świń, i…

– I będziemy żyli z tego, co da ziemia! – zawołał Lennie. – I będziemy mieli króliki! Mów dalej, George, opowiedz, co będziemy mieli w ogrodzie i o klatkach z królikami, o deszczu w zimie i o piecu, i o śmietanie na mleku, takiej gęstej, że można ją kroić nożem. Opowiadaj o tym, George. (…)

– No więc – podjął opowieść George – będziemy mieli duży zagon warzyw, zagrodę dla królików i kurcząt. A kiedy zimą będzie padało, powiemy sobie po prostu: “A, diabli z robotą”, napalimy porządnie w piecu i będziemy słuchać, jak deszcz bębni o dach”.

2. po szybkiej powtórce z patyczkami z: wyznaczników epiki, budowy fabuły, rodzajów narratora, trzech jedności w dramacie antycznym oraz pojęć: tragizm, wina tragiczna, hamartia, katharsis, symbol, alegoria, epitet – określiliśmy gatunek, czas i miejsce akcji utworu, a następnie 3. pracowaliście nad opisem czasu i miejsc akcji metodą word cafe – co średnio nam zresztą wyszło (ale to dopiero pierwsza próba).

Polegała ona na tym, że:

a. w klasie ustawiliśmy pięć stolików,

b. przy każdym usiadły trzy osoby, które wybrały gospodarza(ynię) stolika,

c. każda grupa otrzymała do rozrysowania jedno miejsce i tekst z jego opisem,

d.  ponadto na rysunku miała zaznaczyć co najmniej jeden przedmiot symboliczny i podać jego znaczenia,

e. co kilka minut grupa zmieniała stolik – pozostawał(a) przy nim jednak gospodarz(yni) – i uzupełniała pracę grupy poprzedniej,

f.  na końcu gospodarz(yni) stolika prezentował(a) efekt.

4. Na koniec zmierzyliście się z pytaniem: Co – znając miejsca – możemy powiedzieć o zamieszkujących je ludziach?

Przypominajki:

Czas akcji „Myszy i ludzi” – Wielki Kryzys, Ameryka, Kalifornia lata 30. XX wieku.

Miejsca akcji – brzeg rzeki Solinas (kilka mil od Solidad, nazwa miasta oznacza „samotność”), dom właściciela, baraki dla wędrownych pracowników, szopa Crooksa, stodoła, wymarzony dom robotników jako miejsce dla wszystkich wykluczonych.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *