Mit. Zabawa w „głuchy telefon”?

Dodany przez: | wrz 27, 2011 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Mit. Zabawa w „głuchy telefon”?

Cel lekcji w języku uczennicy/ucznia: Zrozumiem, w jaki sposób dzięki opowieściom starożytni objaśniali świat.

Nacobezu (kryteria sukcesu pozwalające sprawdzić, czy cel lekcji został osiągnięty): Opiszę 1. sposób powstawania (w tym pojęcia „oralność” i „piśmienność”), 2. treści i 3. funkcje mitów.

Streszczenie lekcji w czterech punktach: 1. Bawiliście się w „głuchy telefon” i rozmawialiście o sposobach przekazywania opowieści w społeczeństwach oralnych (przedpiśmiennych), 2. Na podstawie recytowanego po hebrajsku tekstu oraz hip-hopowego nagrania „Garda” grupy Bezimienni ustaliliście, co pomagało starożytnym w zapamiętywaniu długich tekstów, 3. Przeczytaliście mit o Deukalionie i Pyrze, zestawiliście go z przypowieścią o Noem, wysłuchaliście fragmentu komiksu „Sandman” Naila Geimana i na tej podstawie zdefiniowaliście sposób powstawania, przekazywania, treści i funkcje mitów, 4. Na koniec przywołaliście potoczne znaczenie słowa „mit”, „dorabianie mitu” oraz „mity na własny temat”.

Przypominajki:

Kultura oralna: forma kultury, w której nieznane jest pismo. Wszelkie treści przekazywane są ustnie (oralnie) – dąży się do zachowania ich w postaci możliwie nienaruszonej. Treści niepowtarzane ulegają zapomnieniu i tym samym przepadają.

Mit: (ze starogreckiego: μῦθος mythos – „myśl, zamysł, temat rozmowy, opowieść, baśń”) – opowieści sakralne (święte, religijne) o stworzeniu świata i człowieka, otaczającej ludzi rzeczywistości, bogach, bohaterach. Próbowały wyjaśnić problemy dotyczące ludzkiego życia i śmierci, dobra i zła, jak również istnienie zjawisk przyrody (np. pory roku, piorun). Mity pełniły różnorodne funkcje, min.: wyjaśniającą (niezrozumiałe zjawiska),  religijną (wskazówki a propos czczenia bogów), kulturotwórczą, motywacyjną (uzasadnienie losu), zastraszającą.

Techniki pozwalające zapamiętać tekst: melodyjność języka, rymy, rytm, akcent, podkład instrumentu, wejście w trans, np. kiwanie się.

Pod koniec lekcji wszyscy potwierdziliście, że cel lekcji został osiągnięty – nie pokazaliście żadnego czerwonego czy żółtego światła.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *