Nauka kreatywności (2)

Dodany przez: | lip 25, 2016 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Nauka kreatywności (2)

Kilka dni temu omówiłam teorię Joy Paula Guilforda dotyczącą myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego. Grażyna Czetwertyńska – na jej bazie – proponuje osiem strategii rozwoju twórczego myślenia, czyli tworzenia nowych pomysłów, łączenia już istniejących, postrzegania świata na nowo:

1. Płynność myślenia: uczennica(eń) proponuje jak najwięcej pomysłów bez poddawania ich ocenie (burza mózgów).
Strategia działania:

A. Zapoznaj się z główną ideą.

B. Dodaj jak najwięcej własnych pomysłów najszybciej, jak potrafisz.

2. Giętkość myślenia: uczennica(eń) tworzy jak najwięcej możliwych zastosowań.

Strategia działania:

A. Popatrz na oryginał.

B. Znajdź nowe zastosowania i możliwości wykorzystania.

3. Przekształcanie: uczennica(eń) przekształca oryginalny obiekt.

Strategia działania:

A. Zapoznaj się z podstawową ideą – obiektem.

B. Dodaj odpowiednie elementy, aby uczynić go lepszym lub bardziej interesującym.

4. Oryginalność: uczennica(eń) proponuje pomysły niezwykłe i nieznane.

Strategia działania:

A. Znajdź ideę lub problem.

B. Zaproponuj rozwiązanie lub zastosowanie, którego nikt wcześniej nie zaproponował.

5. Twórcze rozwiązywanie problemów: uczennica(eń) proponuje rozwiązania problemu.

Strategia działania:

A. Zbadaj problem.

B. Zaproponuj możliwie dużo rozwiązań.

C. Wybierz jedno rozwiązanie.

D. Opracuj możliwości i skutki jego zastosowania.

6. Integrowanie: uczennica(eń) łączy dwa lub więcej obiektów, tworząc nową jakość.

Strategia działania:

A. Zbadaj oba (wszystkie dane) obiekty.

B. Wybierz interesujące i ważne elementy, które mogą być podstawą do połączenia.

C. Zaproponuj sposób połączenia.

D. Opisz nowy obiekt.

7. Tworzenie sieci (mapy problemu): uczennica(eń) analizuje i łączy idee, aby zbudować sieć logicznych powiązań zgodnie z zadanym tematem.

Strategia działania:

A. Zbadaj główną myśl – temat.

B. Znajdź kilka podporządkowanych mu tematów.

C. Rozważ związki pomiędzy nimi.

D. Opisz zależności między elementami w sieci.

8. Budowanie zależności: uczennica(eń) odnajduje powiązania pomiędzy ideami, obiektami.

Strategia działania:

A. Popatrz na poszczególne elementy lub zdarzenia.

B. Określ ich cechy.

C. Poszukaj elementów o podobnych cechach lub powiązanych zależnościami.

D. Opisz związek pomiędzy elementami.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *