Ocenianie Kształtujące

Głaskologia

Dodany przez: | mar 9, 2014 | Kategorie: OK dla nauczycieli | 0 komentarzy

Głaskologia

Według Raportu Hattiego (wspominałam o nim w poprzednich wpisach) jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na postępy w uczeniu się jest samoocena, a tę – jak wszyscy(tkie) wiemy -budują m.in. pochwały. Czy od chwalenia może się jednak poprzewracać w głowie?  Jak chwalić, aby nie zepsuć ucznia(ennicy)? Odpowiedź na to (i jeszcze kilka innych pytań) znalazłam w książce Miłosza Brzezińskiego o długaśnym tytule „Głaskologia. Jak pozytywnie wpływać na innych i zwiększać przy tym swoją satysfakcję. Faktyczne reguły motywowania i...

więcej

Taksonomia SOLO

Dodany przez: | sty 31, 2014 | Kategorie: OK dla nauczycieli | 0 komentarzy

Taksonomia SOLO

Taksonomia SOLO (Structure of Observed Learning Outcome) lub po polsku SOWU (Struktura Obserwowalnych Wyników Uczenia się) …została opisana ponad 30 lat temu przez Johna Biggsa i Kevina Collisa i wydaje mi się prostsza niż model sporządzony przez Blooma. Zakłada, że istnieją trzy poziomu los angeles airport limo service wiedzy: powierzchowna, głęboka i konceptualna, i obejmuje pięć etapów: 1. przedstrukturalny albo inaczej: „Nie wiem, o co chodzi!” – uczniowie(ennice) nie posiadają wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonania zadania....

więcej

Krytyczne myślenie

Dodany przez: | paź 25, 2013 | Kategorie: OK dla nauczycieli | 0 komentarzy

Krytyczne myślenie

Narzędzia TOC to nie zwykłe metody aktywizujące – służą opisowi, organizowaniu, analizowaniu i ocenie rzeczywistości. Dwoma słowami – „krytycznemu myśleniu”. Mówiąc „krytyczne myślenie”, często mamy na myśli krytykę. I o ile tego pierwszego w szkole nie ma zbyt wiele, drugiej – wręcz przeciwnie, nie brakuje. Być może dlatego, że gdybyśmy wyszkolili uczniów w krytycznym myśleniu, moglibyśmy narazić się na ich krytykę. Grażyna Czetwertyńska w jednym ze swoich artykułów podaje przykłady umiejętności składających się na...

więcej

TOC

Dodany przez: | paź 22, 2013 | Kategorie: OK dla nauczycieli | 0 komentarzy

TOC

Na narzędzia Theory of Constraints (TOC), Teorii Ograniczeń, Eliyahu Goldratta trafiłam przypadkiem – szukając pomysłu na lekcję o satyrach Ignacego Krasickiego. Kiedy zobaczyłam, inspirowane „Pijaństwem”, prace płockich licealistek tutaj, pomyślałam: „To jest to”. Kwestia „dlaczego się uczyć?” stanowi wąskie gardło uczenia się przez całe życie (longlife learning). O brak motywacji rozbija się jego wiele prób, zwłaszcza tych pozasystemowych. Według teoretyków TOC dzieje się tak z trzech przyczyn: 1. różne czynniki odciągają uczących(e)...

więcej

Konektywistyczne węzły

Dodany przez: | maj 1, 2013 | Kategorie: OK dla nauczycieli | 0 komentarzy

Konektywistyczne węzły

Można się z nim zgadzać bądź nie, ale o konektywizmie – „teorii uczenia się w epoce cyfrowej” Georga Siemensa i Stephena Downesa – się mówi na mieście. I rzeczywiście. To – moim zdaniem – jedna z niewielu teorii, która w tak znacznym stopniu uwzględnia rewolucję technologiczną i wszędobylską obecność nowoczesnych metod komunikowania się. Podstawowa idea kolektywizmu – bardzo OK-ejowska – dotyczy nabudowywania wiedzy na już posiadanej. Metaforą tego procesu jest węzłowata sieć. Węzłem może być wszystko:...

więcej

Wykładowe bla, bla

Dodany przez: | kwi 15, 2013 | Kategorie: OK dla nauczycieli | 0 komentarzy

Wykładowe bla, bla

 W moim przekonaniu wykład stanowi zaprzeczenie idei oceniania kształtującego – stawia on ucznia(ennicę) w roli pasywnego(j) słuchacza(ki), a to rzadko prowadzi do trwałego przyswojenia wiedzy. Jakiś czas temu zachłysnęłam się możliwościami, jakie dają rozmaite programy, np. power point czy presi – wydawało mi się, że dzięki temu moje atrakcyjne (no przecież!) gadanie staje się jeszcze atrakcyjniejsze. Teraz myślę, że to mydlenie dzieciakom oczu kolorowymi obrazkami miało jeden cel – nie dać się zepchnąć ze sceny, bronić...

więcej