OK w teorii

Nauka kreatywności

Dodany przez: | maj 31, 2016 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Nauka kreatywności

„Niektórzy – pisze Ken Robinson w „Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację” – twierdzą, że kreatywności nie można zdefiniować. Uważam, że można. Oto moja definicja (…): Kreatywność to proces generowania oryginalnych pomysłów, które mają wartość”. Wiele osób, w tym nauczycielek(i), uważa, że zdolność ta dana jest niejako z góry, a nad twórczym myśleniem pracować się w szkole nie da. Z przekonaniem tym dyskutuje Grażyna Czetwertyńska, proponując – na bazie teorii Joy Paula Guilforda – osiem strategii...

więcej

Tutoring rówieśniczy

Dodany przez: | sty 1, 2016 | Kategorie: Aktualności, OK w teorii | 0 komentarzy

Tutoring rówieśniczy

„Tutoring rówieśniczy – przeczytałam w świetnym artykule K. Appelt i M. Matejczuk – wykorzystuje fakt, że pod pewnymi względami członkowie grupy rówieśniczej są sobie bliżsi niż uczniowie i nauczyciele. TR zakłada więc, że uczniów łączy pewien rodzaj bliskości, związany z wiekiem i rodzajem doświadczeń, w szczególności wspólne systemy znaczeń oraz podobne sposoby rozumienia i przeżywania świata. Dzięki tym podobieństwom rówieśnicy mają większe możliwości i kompetencje we wzajemnym rozumieniu się, także rozumieniu tego, czego...

więcej

Dwa warunki skuteczności grupy

Dodany przez: | lis 1, 2015 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Dwa warunki skuteczności grupy

Metody pracy w zespole należą do najczęściej ewaluowanych sposobów nauczania. Według badań ich efektywność zależy od dwóch rzeczy: 1. grupowego celu oraz 2. indywidualnej odpowiedzialności, co oznacza, że uczennice(owie) pracują na osiągnięcie wspólnego celu, ale ich sukces uzależniony jest od indywidualnego uczenia się. I tu chciałabym podkreślić: nie od odpowiedzenia na zestaw pytań lub rozwiązania zadania, lecz od nauczenia się czegoś przez każdą z osób. W sytuacji, kiedy grupa ma raczej coś zrobić, niż się czegoś nauczyć, zdolniejsze(si)...

więcej

Patologia indywidualizmu

Dodany przez: | paź 29, 2015 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Patologia indywidualizmu

Pewna mądra kobieta powiedziała mi kiedyś, że nie istnieje coś takiego jak indywidualizm. Cecha ta oznacza po prostu nieumiejętność pracy w zespole. Zgadzam się z tym, ponieważ sama musiałam się jej nauczyć. „(…) nieustanne testowanie – twierdzi w wywiadzie Janusz Czapiński – tylko napędza rywalizację, zamiast uczyć wspólnego działania. To jakiś absurd! Do czego potrzebne są testy po podstawówce, skoro obowiązek szkolny powoduje, że dzieci i tak muszą kontynuować naukę? Oczywiście rodzice są zainteresowani, bo jak syn...

więcej