OK w teorii

Inteligencja zbiorowa

Dodany przez: | sie 20, 2015 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Inteligencja zbiorowa

Terminem „inteligencja” – pisze Zofia Bieńkowska – określa się współcześnie nie tylko kategorię, za pomocą której charakteryzuje się jednostki. Coraz częściej mówi się o inteligencji grupy, tak zwanym kolektywnym IQ, które ma znacznie większą wartość niż w przypadku działania w pojedynkę. Chociaż ze zbiorowej inteligencji korzystano od zawsze (i to nie tylko w ludzkich społecznościach), idea zyskała na znaczeniu zwłaszcza po popularyzacji komputerów, Internetu i web 2.0 – dynamicznych serwisów, których podstawową rolą jest...

więcej

Przekleństwo oceniania

Dodany przez: | mar 9, 2014 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Przekleństwo oceniania

Kiedy na 20 stronie słynnej książki Marshalla Rosenberga pt. „Porozumienie bez przemocy” przeczytałam, że dzięki metodzie PBP zrozpaczeni mieszkańcy Izraela, Palestyny, Nigerii, Ruandy, Sierra Leone, Bośni i Chorwacji „odzyskują animusz i wiarę w siebie”, pomyślałam: „Szkoda czasu na tę propagandę sukcesu”. Doczytałam ją jednak do końca – ze względu na pojawiające się od czasu do czasu opisy warsztatów przeprowadzanych w szkołach. Dobrze się stało. Język studium jest dla mnie nieznośny – pseudopsychologia, cytaty ze złych (brrr!)...

więcej

Klucze bez słów

Dodany przez: | cze 25, 2013 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Klucze bez słów

Uwalnianie przez neurony mieszanki neuroprzekaźników i neuropeptydów, o której pisałam poprzednio, może zostać sprowokowane przez poprzedzające pytanie kluczowe „pytania bez słów”. Ich ciekawe przykłady znalazłam tutaj – na blogu Pani Marzeny Żylińskiej, której prace bardzo cenię. Przykład 1. Uczniowie(ennice) wchodzą do klasy. Na podłodze leżą kubki po jogurtach, papiery, strzępy szmat, stare słoiki. Niecodzienny widok intryguje i przyciąga uwagę. W normalnej sytuacji to nauczycielka musi zabiegać o uwagę. W tej dzieciaki same zadają...

więcej

Pytania kluczowe

Dodany przez: | kwi 7, 2013 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Pytania kluczowe

Hmmm… Mózg to jednak nie martwa maszyna, która włącza się, kiedy trzaśniemy nad nią batem (albo postraszymy pałką). Jak zatem uruchomić jego potencjał? Neurobiolodzy podpowiadają, że wprowadzenie mózgu w stan gotowości do przyswajania nowej wiedzy wymaga uwolnienia przez neurony mieszanki neuroprzekaźników i neuropeptydów (mam nadzieję, że dobrze streściłam główną myśl artykułu pełnego słów typu: pre- i postsynapsy, egzotycoza, depolaryzacja, akson itd.). Dwoma słowami – czysta chemia. Nasze nauczycielskie oczekiwania, że po podaniu...

więcej