OK w teorii

Pięć powodów, by pytać

Dodany przez: | mar 10, 2013 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Pięć powodów, by pytać

Jedną z książek, która dała mi bardzo dużo, jeśli chodzi o zadawanie pytań, w tym kluczowych, jest „Sztuka zadawania pytań w coachingu” Tony’ego Stoltzfusa. Wymienia on pięć powodów, by pytać – nie pouczać czy nakazywać. Nieco zmodyfikowałam je na nauczycielskie potrzeby. A zatem: 1. uczeń(nnica) posiada wiele informacji, na których możemy nabudowywać nową wiedzę i umiejętności. Nie mamy do nich jednak dostępu, dopóki nie zapytamy. 2. zadawanie pytań motywuje do działania. Klucz do postępu to nie świadomość tego, co należy zrobić, lecz...

więcej

Taksonomia SOLO

Dodany przez: | sty 31, 2013 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Taksonomia SOLO

Taksonomia SOLO (Structure of Observed Learning Outcome) lub po polsku SOWU (Struktura Obserwowalnych Wyników Uczenia się) …została opisana ponad 30 lat temu przez Johna Biggsa i Kevina Collisa i wydaje mi się prostsza niż model sporządzony przez Blooma. Zakłada, że istnieją trzy poziomu wiedzy: powierzchowna, głęboka i konceptualna, i obejmuje pięć etapów: 1. przedstrukturalny albo inaczej: „Nie wiem, o co chodzi!” – uczniowie(ennice) nie posiadają wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonania zadania. 2. monostrukturalny albo...

więcej

Taksonomia Niemierko

Dodany przez: | paź 4, 2012 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Taksonomia Niemierko

Żeby nie było, że tylko Anglicy lub Amerykanie, „bo Polacy nie gęsi i swój język mają”, obok taksonomii Benjamina Blooma krótko omówię zaproponowaną przez polskiego uczonego Bolesława Niemierko. Cele nauczania podzielił  na dwie kategorie: wiadomości i umiejętności oraz cztery podkategorie: zapamiętywanie wiadomości (A), zrozumienie wiadomości (B), stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych (C) oraz stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych (D). Na poziomie wiadomości: (A) Zapamiętywanie oznacza gotowość do przypomnienia...

więcej

Taksonomia Blooma

Dodany przez: | wrz 3, 2012 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Taksonomia Blooma

Mimo iż praktykuję (i wierzę w) OK od kilku lat, nadal mam problemy z formułowaniem celów lekcji i nacobezu – widać to zresztą na mojej stronie. Jakiś czas temu zorientowałam się, że nieustannie sięgam po te same zwroty: „wymień”, „opisz”, „zastanów się” (zwłaszcza ten ostatni nieszczególnie pomaga uczącym się). Okazuje się, że nie tylko ja borykam się z  doborem słów. Już w latach 50. ubiegłego wieku Benjamin Bloom stworzył taksonomię obejmującą trzy sfery: poznawczą, afektywną i psychomotoryczną (idealna szkoła kładłaby nacisk na...

więcej