Szkoła Pisania

Opis emocji

Dodany przez: | mar 5, 2016 | Kategorie: Szkoła pisania | 0 komentarzy

Opis emocji

Wielu ludzi ma problem z nazywaniem uczuć – a cóż dopiero z ich opisywaniem. Poniższa sekwencja ćwiczeń ma zatem na celu szlifowanie u uczennic(ów) umiejętności opisu twarzy wyrażającej emocje. Warto robić je w proponowanej przeze mnie kolejności – uświadamiają braki w słownictwie i pozwalają je uzupełnić. Propozycja 1. (wprowadzająca do tematu) – praca indywidualna: każda osoba odpowiada pisemnie na pytanie: Co teraz czuję i dlaczego? Propozycja 2. – praca indywidualna i w parach: a. każda osoba otrzymuje zbiór...

więcej

Zielony ołówek (2)

Dodany przez: | sty 24, 2016 | Kategorie: Aktualności, Szkoła pisania | 0 komentarzy

Zielony ołówek (2)

Kinga Białek, o której lekcji wspomniałam w poprzednim wpisie, w interesujący dla mnie sposób zmodyfikowała metodę Zielonego Ołówka. „Musimy zaufać uczniom(ennicom) jako czytelni(cz)kom – stwierdziła. – Mają prawo do oceny czytanego tekstu – nawet, jeśli nie jest ona zgodna z naszą” i oddała kredki dzieciakom. W parach wymieniały się one pracami, podkreślały w nich najciekawsze – w ich przekonaniu – zdania bądź fragmenty, a następnie ustnie to uzasadniały. A oto cztery przykłady wyborów piątoklasistów –...

więcej

Zielony ołówek (1)

Dodany przez: | sty 21, 2016 | Kategorie: Bez kategorii, Szkoła pisania | 0 komentarzy

Zielony ołówek (1)

Kilka lat temu pewna mądra nauczycielka – niestety, nie pamiętam jej imienia ani nazwiska – powiedziała mi, że serce jej się ściska, kiedy oddaje swoim licealist(k)om wypracowania – nawet w najlepszych widoczny jest przede wszystkim czerwony długopis. Ja też nie cierpię tego koloru i sięgam po niego wyłącznie wtedy, kiedy wszystkie pozostałe skonają śmiercią naturalną – przez wypisanie. Dzisiaj jednak druga mądra nauczycielka – Kinga Białek – przypomniała mi o tej metodzie podczas prowadzonej przez siebie...

więcej

Opis twarzy

Dodany przez: | wrz 11, 2015 | Kategorie: Aktualności, Szkoła pisania | 0 komentarzy

Opis twarzy

Celem poniższych propozycji, przeznaczonych przede wszystkim dla szkoły podstawowej i gimnazjum, jest poszerzenie słownictwa pozwalającego na precyzyjny opis twarzy. Po opanowaniu tej umiejętności łatwiej przychodzi mi interpretowanie na lekcjach fragmentów tekstów, w których pełni on znaczącą rolę. Uporządkowałam je od najprostszych przez średnio po skomplikowane – wymagające twórczego wkładu.  Myślę jednak, że warto zacząć od dwóch pierwszych – uświadamiają braki w słownictwie i pozwalają je uzupełnić. Propozycja 1. –...

więcej