Szkoła Pisania

Przejmowanie kontroli

Dodany przez: | lut 20, 2015 | Kategorie: Aktualności, Szkoła pisania | 0 komentarzy

Przejmowanie kontroli

Po zerwaniu blokad – pora na powolne przejmowanie kontroli. Poniżej propozycje dwóch lekcji, opartych na schemacie prowadzących z Teachers College Columbia University. Mają one na celu kształtowanie umiejętności doboru tematu oraz świadomości różnicy między tekstem mówionym a pisanym. Pierwsza: I. wstęp – minilekcja (one skill demonstration) – 5 – 10 min: zaprezentowanie i wybór tematu przez nauczycielkę(a). Prezentację ponownie warto zacząć od stwierdzenia: „Pisarki(rze) twierdzą, że najłatwiej przelewa się na papier...

więcej

Utrata kontroli

Dodany przez: | lut 17, 2015 | Kategorie: Aktualności, Szkoła pisania | 0 komentarzy

Utrata kontroli

Na warsztatach poświęconych nauce pisania, zorganizowanych przez Teachers College Columbia University, prowadzące zaproponowały nam przeprowadzanie w klasie lekcji o celu zbliżonym do prewriting, ale tak o szczebelek wyżej – ich efektem jest bowiem pełny tekst, aczkolwiek chaotyczny i nieuporządkowany. Ich struktura jest następująca: I. wstęp – minilekcja (one skill demonstration) – 5 – 10 min: zaprezentowanie tematu przez nauczycielkę(a). Prezentację warto zacząć od stwierdzenia: „Pisarki(rze) twierdzą, że najłatwiej...

więcej

(Przed)pisanie

Dodany przez: | gru 26, 2014 | Kategorie: Aktualności, Szkoła pisania | 0 komentarzy

(Przed)pisanie

Sporą część moich uczennic(ów) paraliżuje lęk przed pustą kartką – wynika on zazwyczaj z braku treningu lub nadmiaru samokrytyki. Zanim rozpocznę pracę nad szlifowaniem nastoletnich talentów, nierzadko muszę zatem zdjąć z nich blokadę. Pomagają mi w tym (wspomniane w poprzednim wpisie) techniki „przedpisania” (z ang. prewriting) – przygotowania do stworzenia pełnego tekstu polegające na odnotowywaniu jego fragmentów, zapisywaniu pomysłów bądź gromadzeniu informacji. Należą do nich: I. zwyczajna rozmowa w parze – podczas...

więcej