Dla uczniów

Fahrenheit – klucze do powieści

Dodany przez: | sty 30, 2013 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel: Wskażę i zinterpretuję kluczowe fragmenty powieści „451 stopni Fahrenheita”. Nacobezu: 1. Wskażę i zinterpretuję słowa-klucze we wskazanym fragmencie powieści, 2. zredaguję podanie. Streszczenie lekcji w siedmiu punktach: 1. Rozpoczęliśmy(łyśmy) od zachęcania i zniechęcania – każdy(a) z Was stworzył(a) krótką recenzję na tylną okładkę tej samej książki – jedne miały być pozytywne, inne negatywne, a następnie 2. rozważaliśmy(łyśmy), za pomocą jakich środków językowych uzyskujemy efekt „pozytywności” bądź...

więcej

Idiota w lustrze

Dodany przez: | sty 29, 2013 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel: Zinterpretuję symboliczne znaczenie fragmentu powieści „451 stopień Fahrenheita”. Nacobezu: Wskażę i zinterpretuję co najmniej pięć symboli kluczowych dla rozumienia 1. części powieści Ruya Bradburego. Streszczenie lekcji w punktach: 1. Zaufanie zaufaniem, ale znajomość powieści sprawdzić trzeba (choćby po to, żeby zorientować się, jak prowadzić zajęcia) – pierwszą rzeczą, jaką zrobiliście, było zatem ułożenie pytań otwartych do treści książki – to jedna z najlepszych metod skontrolowania, czy coś przeczytaliście,...

więcej

Palić jest przyjemnie

Dodany przez: | sty 22, 2013 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Kolejna lekcja wprowadzająca do analizy powieści „451 stopni Fahrenheita” Raya Bradbury’ego. Cel: Rozstrzygnę, czy warto tracić czas na czytanie (palenie) książek. Nacobezu: 1. Zredaguję zaproszenie, 2. Wskażę argumenty ZA i PRZECIWKO tezie: „Czytanie książek może być niebezpieczne”. Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na płomienny początek zajęć obejrzeliśmy amatorski film z 1933 r. przedstawiający palenie nieprawomyślnych książek na niemieckich uniwersytetach i 2. zmierzyliśmy się z pytaniami:  Jakie odczucia –...

więcej

„Niechciani goście w świecie ludzi”

Dodany przez: | cze 27, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Temat: Niepełnosprawni intelektualnie – „niechciani goście w świecie ludzi”. Cel: Rozważę, czy pisanie książek w imieniu osób niepełnosprawnych intelektualnie lub o osobach niepełnosprawnych intelektualnie ma jakikolwiek sens. Nacobezu: Sformułuję wskazówki dla piszących książki lub tworzących filmy, w których pojawia się problem  niepełnosprawności intelektualnej. Streszczenie lekcji w siedmiu punktach: 1. Na rozruszanie lepkich od czerwcowego gorąca myśli obejrzeliśmy fragment filmu „Rain Man”, 2. na forum dzieliliśmy się...

więcej

Na gruzach ludzkich pragnień

Dodany przez: | cze 23, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Temat: Na gruzach ludzkich pragnień. Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): 1. Wykorzystam wiersz „Oda do myszy” Roberta Burnsa do interpretacji powieści Johna Steinbecka „Myszy i ludzie”, 2. Opiszę marzenia bohaterów powieści. Naobezu: 1. Zinterpretuję tytuł powieści „Myszy i ludzie”, 2. Opiszę marzenia trzech wybranych bohaterów powieści. Streszczenie lekcji w sześciu punktach: 1. Na rozgrzewkę w parach borykaliście(łyście) się z tłumaczeniem trudnego – bo XIX-wiecznego – wiersza Roberta Burnsa...

więcej

Rzeczy i ludzie

Dodany przez: | cze 14, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Temat: Rzeczy i ludzie. Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): Wyjaśnię, jaki wpływ ma prowadzenie narracji na interpretację przez czytelnika(czkę) bohaterów powieści. Nacobezu: Scharakteryzuję co najmniej czterech bohaterów „Myszy i ludzi”, biorąc pod uwagę opis przedmiotów, ubrań oraz prowadzone przez nich dialogi. Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na rozgrzewkę powtórzyliśmy: rodzaj i gatunek „Myszy i ludzi”, budowę fabuły, czas oraz miejsca akcji, 2. przypomnieliśmy sobie, co to jest narracja i narrator, 3....

więcej

Miejsca i ludzie

Dodany przez: | cze 7, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Temat: Miejsca i ludzie. Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): Wywnioskuję, jaką wiedzę o bohaterach powieści zyskujemy, przyglądając się miejscom, w których mieszkają. Nacobezu: 1. Opiszę co najmniej cztery miejsca znaczące dla interpretacji powieści, 2. Wykorzystam opisy miejsc do charakterystyki bohaterów. Streszczenie lekcji w czterech punktach: 1.  Naszą pracę nad minipowieścią Johna Steinbecka „Myszy i ludzie” rozpoczęliśmy (bo uwielbiam czytać Wam na głos) od głośnej lektury fragmentu poświęconego wymarzonemu domowi głównych...

więcej

W klatce języka

Dodany przez: | cze 6, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Temat: W klatce języka, czyli jak rozmawiać z psem, hipopotamem bądź wilkiem. Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): Wyjaśnię, w jaki sposób język wpływa na nasze relacje ze światem lub/i na jego postrzeganie. Nacobezu: Zdefiniuję język i wyliczę jego funkcje. Cytat dnia: „Wy nie wiecie, a ja wiem, Jak rozmawiać trzeba z psem,/ Bo poznałem język psi,/ Gdy mieszkałem w pewnej wsi,/ A więc wołam: – Do mnie, psie!/ I już pies odzywa się”. A tutaj możecie odsłuchać piosenkę Mariusza Lubomskiego „A mój pies jest inny”. Streszczenie...

więcej

To mówi Starbuck – 1. kapitan Pequoda

Dodany przez: | maj 27, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Pełny temat brzmi: „Nie chcę mieć w swej łodzi człowieka, który nie lęka się wieloryba” – mówi Starbuck, 1. kapitan Pequoda (bohater powieści „Moby Dick” Normana Melville’a. Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): Rozszyfruję znaczenia metafory wieloryba z Księgi Jonasza. Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na rozgrzewkę wstawiliście (jęcząc przy tym: „Znowu?”) przecinki w opowiadającym o spotkaniu w brzuchu wieloryba tekście „Pinokia” i obejrzeliście fragment filmu „Moby Dick” – kazanie ojca Mapple...

więcej

Blizna po matce

Dodany przez: | maj 27, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel w języku ucznia(ennicy): Rozstrzygnę, w której z biblijnych wersji stworzenia człowieka Adam i Ewa mieli pępek. Nacobezu: 4 przykłady toposu stwarzania, zestawienie dwóch biblijnych opisów stworzenia człowieka, nazwa „apokryf” Streszczenie lekcji w sześciu punktach: 1. Na dobry (jak zwykle) początek przytoczyłam Wam fragment książki Marty Dzido „Blizna po mamie” oraz obejrzeliśmy na slajdach: projekt Moniki Mamzety „Blizna po matce”, kulę ziemską jako matczyny brzuch, grecki omfalos, 2. żonglując patyczkami, powtórzyliśmy trzy...

więcej