OK dla uczniów

Słowa-klucze

Dodany przez: | wrz 9, 2012 | Kategorie: OK dla uczniów | 0 komentarzy

Słowa-klucze

W 1954 roku francuski naukowiec Pierre Guiraud, badacz języka (semiotyk), stworzył teorię słów-kluczy. Słowa-klucze to wyrazy charakterystyczne (niekiedy najczęściej występujące) dla danego autora(ki) lub tekstu. Niosą ze sobą najwięcej znaczeń i pobudzają do tworzenia skojarzeń. Z wielu badań wynika, że w każdym tekście znajduje się od 4 do 11 proc. słów niezbędnych do zrozumienia całości. Oznacza to, że niekiedy – podczas lektury – możemy pominąć do 95 proc. wyrazów, a mimo to przekaz będzie dla nas jasny. Umiejętność wyszukiwania w tekście...

więcej

Mapy myśli

Dodany przez: | wrz 6, 2012 | Kategorie: OK dla uczniów | 0 komentarzy

Mapy myśli

Pod koniec ubiegłego roku szkolnego przysiadłam w pokoju nauczycielskim z zamiarem uzupełnienia kilku brakujących tematów w dzienniku szkolnym. I co? Pustka w głowie. Niczego nie mogłam sobie przypomnieć. Pomyślałam wtedy: „O kurczę! Jak mogę wymagać od Was, żebyście cokolwiek pamiętali, skoro sama nie pamiętam, co robiłam z Wami dwa tygodnie temu?!”. To podobno smutna norma – jak wynika z badań nad ludzką pamięcią, mózg zapomina 80 proc. wiedzy w ciągu 24 godzin od nauki. Co więcej, w ciągu dwóch tygodni ten wskaźnik sięga aż 99 proc....

więcej

Efekt Sawyera albo mniej tego, czego chcemy (cz. 2)

Dodany przez: | lut 15, 2012 | Kategorie: OK dla uczniów | 19 komentarze

Efekt Sawyera albo mniej tego, czego chcemy (cz. 2)

Jedna ze scen w rozdziale II „Przygód Tomka Sawyera” Marka Twaina (uwielbiam tę książkę!) udziela dość ważnej lekcji na temat motywowania ludzi. Przypomnijmy ją sobie: „(…) Na bocznej uliczce pojawił się Tomek z wiadrem rozrobionego wapna i pędzlem na długim trzonku. Spojrzał na parkan i wszelka radość zgasła na jego twarzy, a dusza pogrążyła się w głębokim smutku. Parkan miał trzydzieści metrów długości i ponad dwa metry wysokości! Świat wydał się Tomkowi otchłanią, a życie nieznośnym ciężarem. Z westchnieniem zanurzył...

więcej

Efekt Sawyera albo idea Summerhill (cz. 1)

Dodany przez: | sty 10, 2012 | Kategorie: OK dla uczniów | 9 komentarze

Efekt Sawyera albo idea Summerhill (cz. 1)

Drogie Panny, Drodzy Kawalerowie, chciałabym, abyśmy lekturą pewnego artykułu rozpoczęli cykl rozmów o nauce i – przede wszystkim – motywacji. Nazwę cyklu „Efekt Sawyera” wyjaśnię w następnym wpisie. Dla szczególnie zainteresowanych – do lektury całość, dla lubiących chodzić na skróty (to nie zarzut) – fragment, czyli trzy pierwsze strony zatytułowane „Idea Summerhill”, a dla leniuchów – wersja maksymalnie skrócona (poniżej). Jako tezę do dyskusji o tym, jak powinna wyglądać dobra...

więcej