Dla uczniów

Giełda wartości, czyli: ile kosztuje sprawiedliwość?

Dodany przez: | mar 27, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: Zastanowię się, na ile losy Klary zdeterminował brak lub nadmiar pieniędzy. Nacobezu: topos pieniądza (złota), „finansowa” biografia Klary Streszczenie lekcji w punktach: 1. Na początku przypomnieliśmy sobie dwie piosenki: Lizy Minelli „Money, Money” i Pink Floyd „Money”, 2. wymieniliśmy filmy i książki z toposem pieniądza (złota) oraz 3. związki frazeologiczne z wyrazem „pieniądze”, 4. analizowaliśmy słownictwo, którym Klara opisuje relacje między ludźmi (opierające się na frazeologizmach...

więcej

Wielka Praczka, czyli: kim jest Klara Zachanassian?

Dodany przez: | mar 21, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: 1. Scharakteryzuję Klarę Zachanassian, 2. Wyjaśnię motywy jej postępowania. Nacobezu: charakterystyka Klary Zachanassian, trzy interpretacje postaci Klary Streszczenie lekcji w punktach: 1.  Na początek zrobiliśmy krótką rundkę powtórzeniową – po kolei zadawaliście sobie proste pytania dotyczące treści „Wizyty Starszej Pani”, 2. zastanawialiśmy się nad znaczeniem imienia i nazwiska Klary Zachanassian, 3. stworzyliście plakat-portret Klary – przy każdym, kolejnym elemencie składającym się na...

więcej

Ezopiada

Dodany przez: | mar 20, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: Nauczę się rozpoznawać bajki. Nacobezu: życiorys Ezopa, definicja i przykłady bajki Ezopowej Streszczenie lekcji w punktach: 1. Krótko omówiliśmy żywot Ezopa, 2. reżyserowaliście krótkie scenki, w których przedstawialiście treść bajek, 3. próbowaliście dojść, jaki morał zawierają, 4. na koniec opisaliście ich budowę, aby zawsze móc je rozpoznać wśród innych gatunków literackich. Przypominajki: Bajka – krótki, niekiedy wierszowany, utwór literacki, zawierający morał. Jego bohaterami mogą być ludzie, ale także...

więcej

Sasza na ławce, czyli tekst w kontekście

Dodany przez: | lut 29, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cele lekcji w języku ucznia:  1. Zapamiętam, że fragmenty tekstu zyskują właściwe znaczenie dopiero dzięki jego całości, 2. Rozważę, czy którąś z postaci „Antygony w Nowym Jorku” można nazwać tragiczną. Nacobezu: fragment a kontekst, tragizm (?) w AwNJ Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na początku wykonywaliśmy ćwiczenie „zakryty obraz” – każdy otrzymał kopię plakatu z krakowskiego spektaklu „Antygony” z zasłoniętą częścią, odtwarzaliście resztę, a następnie tłumaczyliście, czym się kierowaliście w...

więcej

Statek szaleńców albo Sasza, Pchełka i Anita odkrywają Amerykę

Dodany przez: | lut 22, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: 1. Porównam budowę dramatu „Antygona” z budową „Antygony w Nowym Jorku, 2. Wskażę i uzasadnię najważniejsze cechy charakteru Saszy, Pchełki i Anity. Nacobezu: prologos, parodos, epeisodiony, stasimony, exodos, rola chóru, zasada 3 jedności, 3 cechy charakteru + uzasadnienia Streszczenie lekcji w ośmiu punktach: 1. Na pierwszej lekcji obejrzeliśmy obraz Hieronima Boscha „Statek szaleńców” i próbowaliśmy opisać alegorie i symbole, którymi posłużył się malarz – na następnej lekcji...

więcej

W łupinie orzecha, czyli o tragizmie raz jeszcze

Dodany przez: | lut 21, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

„O Boże! ja bym mógł być zamknięty w łupinie orzecha i jeszcze bym się sądził panem niezmierzonej przestrzeni, gdybym tylko złych snów nie miewał” („Hamlet” W. Szekspir). Cel lekcji w języku ucznia: 1. Powtórzę odmianę czasownika, 2. Utrwalę pojęcie „tragizm”. Nacobezu: odmiana czasownika, tragizm, hamartia Streszczenie lekcji w czterech punktach: 1. Na początku przeczytaliśmy fragment „Pawia królowej” Doroty Masłowskiej i wysłuchaliśmy dwóch nagrań Bjork – pozwoliło nam to po raz kolejny postawić...

więcej

Szeherezada i Anna O., czyli o katharsis

Dodany przez: | lut 12, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: Zastanowię się, czy opowiadanie historii (w tym w książce, teatrze, filmie itp.) może przynieść ulgę w cierpieniu. Nacobezu: pojęcie „katharsis” Streszczenie lekcji w sześciu punktach: 1. Na początku opowiedziałam Wam (jak na lekcje o opowiadaniu przystało) dwie historie: o Szeherezadzie i sułtanie Szachrijar z „Baśni z 1001 nocy” oraz Annie O. (Bercie Pappenheim) – pacjentce Josefa Breuera opisanej przez Zygmunta Freuda, 2. następnie wymienialiśmy historie (książkowe, filmowe), które...

więcej

Dwie siostry – dwie racje

Dodany przez: | lut 10, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: Znajdę argumenty za decyzją każdej z sióstr z „Antygony” – za lub przeciwko pogrzebaniu brata. Nacobezu: argumenty na rzecz przeciwnych stanowisk Antygony i Ismeny Streszczenie lekcji w sześciu punktach: 1. Na początku jak zwykle powtarzaliśmy, powtarzaliśmy: rodzaje literackie i ich wyznaczniki, cechy dramatu, w tym antycznego oraz rolę chóru, 2. przypomnieliśmy sobie pojęcia: „fatum”, „tragedia”, „tragizm”, „wina tragiczna” (niezawiniona),...

więcej

Łódka Sally, czyli o sytuacjach tragicznych

Dodany przez: | sty 27, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cele lekcji w języku ucznia: Zrozumiem, co oznaczają pojęcia: „tragizm”, „wina tragiczna”, „sytuacja tragiczna”, „bohater tragiczny”. Nacobezu: pojęcia: „tragizm”, „wina tragiczna”, „sytuacja tragiczna”, „bohater tragiczny” Streszczenie lekcji w punktach: 1. Na początku poznaliśmy dwie historie: Sally, która – kierując łódką ratowników – musiała dokonać wyboru pomiędzy dwoma grupami ludzi nadającymi SOS, oraz kawiarenki, w której pracowali źle opłacani...

więcej

Raport większości, czyli historia rodu Labdakidów

Dodany przez: | sty 18, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cele lekcji w języku ucznia: 1. Zrozumiem, co oznacza pojęcie „fatum”, 2. Poznam historię Edypa. Nacobezu: pojęcie fatum, historia Edypa. Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Wprowadzeniem do lekcji było przytoczenie zasad, na których opiera się system zapobiegania zbrodniom nadzorowany przez komisarza Andertona w „Raporcie mniejszości” Philipa Dicka  + analiza terminów: raport mniejszości, raport większości oraz teoria kontrolowanego (możliwego do zmodyfikowania) losu, 2. następnie rozmawialiśmy o kategorii przeznaczenia,...

więcej