W klatce języka

Dodany przez: | cze 6, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

W klatce języka

Temat: W klatce języka, czyli jak rozmawiać z psem, hipopotamem bądź wilkiem.

Cel lekcji w języku ucznia(ennicy): Wyjaśnię, w jaki sposób język wpływa na nasze relacje ze światem lub/i na jego postrzeganie.

Nacobezu: Zdefiniuję język i wyliczę jego funkcje.

Cytat dnia: „Wy nie wiecie, a ja wiem, Jak rozmawiać trzeba z psem,/ Bo poznałem język psi,/ Gdy mieszkałem w pewnej wsi,/ A więc wołam: – Do mnie, psie!/ I już pies odzywa się”.

A tutaj możecie odsłuchać piosenkę Mariusza Lubomskiego „A mój pies jest inny”.

Streszczenie lekcji w siedmiu punktach: 1. Na rozgrzewkę, w parach, próbowaliście na postitach odpowiedzieć na pytania: Co to jest słowo? Co to jest język?, 2. przyklejone na tablicy odpowiedzi zestawiliście z definicją słownikową, 3. dociekaliście: Jaką funkcję pełni język? Czy łatwo porozumieć się za jego pomocą z innymi? Czy łączy, czy dzieli?, 4. w ćwiczeniu dramowym próbowaliście dogadać się bez użycia słów, a następnie 5. w parach projektowaliście znaki języka migowego, 6. przyjrzeliście się systemowi daktylograficznemu – wspólnie odtworzyliśmy alfabet ludzi głuchoniemych i odsłuchaliśmy wybrane słowa – aby zmierzyć się z niezwykle trudną kwestią: Czy używanie języka daktylograficznego zmienia postrzeganie świata?, 7. na zakończenie przybliżyłam Wam teorię Ludwiga Wittgensteina, w której język został opisany jako rodzaj klatki.

Przypominajki:

Język –

a. ruchliwy narząd położony na dnie jamy, organ mowy,

b. system znaków dźwiękowych służących do porozumiewania się przez członków danego narodu, społeczeństwa, grupy,

c. sposób formułowania wypowiedzi w mowie lub piśmie, charakterystyczny dla danego człowieka, autora, dzieła, epoki,

d. przedmiot, część jakiegoś urządzenia, fragment terenu itp. o wąskim, wydłużonym kształcie, np. język ognia,

e.  daw. „jeniec schwytany dla powzięcia wiadomości o nieprzyjacielu”.

Słowo – znak ustny lub pisemny mający znaczenie, budujący język.

Funkcje języka – 

a. komunikatywna,

b. fatyczna (nawiązywanie relacji: „Jak się masz?”),

c. magiczna (zaklinanie, mianowanie, np. na króla).

Alfabet daktylograficzny

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *