Dwa warunki skuteczności grupy

Dodany przez: | lis 1, 2015 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Dwa warunki skuteczności grupy

Metody pracy w zespole należą do najczęściej ewaluowanych sposobów nauczania. Według badań ich efektywność zależy od dwóch rzeczy:

1. grupowego celu oraz

2. indywidualnej odpowiedzialności, co oznacza, że

uczennice(owie) pracują na osiągnięcie wspólnego celu, ale ich sukces uzależniony jest od indywidualnego uczenia się.

I tu chciałabym podkreślić: nie od odpowiedzenia na zestaw pytań lub rozwiązania zadania, lecz od nauczenia się czegoś przez każdą z osób.

W sytuacji, kiedy grupa ma raczej coś zrobić, niż się czegoś nauczyć, zdolniejsze(si) nie mają motywacji, aby poświęcić czas słabszym – ich udział postrzegany jest jako „kłoda pod nogami”, której najlepiej szybko przedyktować odpowiedzi lub notatkę.

Jeśli jednak zadanie polega na tym, że każda osoba musi się czegoś nauczyć, w interesie grupy leży poświęcenie czasu na wyjaśnienie różnych pojęć tym, które odstają.

Nauczycielki(e) i rodzice często obawiają się, że tego typu współpraca zmniejszy postępy najlepszych dzieciaków. Badania wykazują coś przeciwnego – najwięcej zyskują dające(y) oraz otrzymujące(y) szczegółowe wyjaśnienia, a meridiana wielkości efektu wynosi + 0,32 = różnica między uczeniem się opartym na współpracy a grupami kontrolnymi wyniosła niemal jedną trzecią standardowego odchylenia). Myślę, że nieprzypadkowo to właśnie Maja – moja uczennica – została w minionym  roku laureatką konkursu polonistycznego. Sama pracowała jak szalona, ale równocześnie uwielbiała pracować z innymi – a zwłaszcza wchodzić z nim w dyskusję i objaśniać rzeczy, do których wcześniej doszła sama.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *