Za drzwiami antykwariatu, czyli Bastian po drugiej stronie lustra

Dodany przez: | gru 11, 2011 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Za drzwiami antykwariatu, czyli Bastian po drugiej stronie lustra

Cele lekcji w języku ucznia: Zrozumiem, że jeden topos można interpretować na wiele sposobów.

Nacobezu: co najmniej 2 znaczenia toposu zwierciadła w „Niekończącej się historii”.

Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na początku przeczytałam Wam wiersz-zagadkę – zgadywałyście/liście, jaki przedmiot opisała Sylwia Plath, 2. obejrzeliśmy fragment horroru „Krąg” i rozmawialiśmy o toposie zwierciadła/oka/odbicia – podawaliście niezwykle ciekawe przykłady, 3. mierzyliśmy się ze straszliwą kwestią: Czy i co tak nas niepokoi w lustrze? Dlaczego tak często jest wykorzystywane w horrorach?, 4. następnie bombardowałam Was pytaniami: Czy w „Niekończącej się historii” pojawia się wątek lustra/odbicia? Jaką rolę pełnią szklane drzwi antykwariatu? Po której stronie drzwi leży rzeczywistość, a po której fantazja? Kogo spotkał Bastian po przejściu na drugą stronę drzwi?, 5. w czasie podsumowania kilka osób stwierdziło, że kategoria toposu ciągle nie jest dla nich jasna – nie martwcie się, dopiero zaczynamy, będzie nam ona towarzyszyła przez całe gimnazjum!

Przypominajki: 

Wasze (wybrane) przykłady toposu zwierciadła/oka/odbicia: mit o Narcyzie, Gorgonie, oko Polifema,  „Królewna Śnieżka”, legenda o Bazyliszku, „Alicja w krainie czarów”, „Królowa śniegu”, lustro Harry’ego Pottera.

Fragment filmu „Ring” (oko, lustro, woda, telewizor) tutaj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *