Mowa
„Odpowiednio dobrane słowa mogą stanowić potężną broń – twierdzi Mateusz Witkowski. – Wiedzą o tym wszelkiej maści specjaliści od wizerunku…
Lekcja została pomyślana jako uzupełnienie interpretacji wiersza „Drzewo” Tadeusza Różewicza. Może zostać jednak przeprowadzona jako odrębna jednostka. Cele lekcje w…
Cele lekcje w języku nauczycielki(la): 1. analiza wiersza (podmiot liryczny, bohater oraz adresat(ka), forma sytuacji lirycznej), 2. stawianie tezy interpretacyjnej,…
Cele lekcje w języku nauczycielki(la): 1. omówienie procesów, dzięki którym język się rozwija, 2. przykłady zapożyczeń z języków, którymi mówiono…
Poniższe dwie lekcje stanowią kontynuację cyklu poświęconego historii oralnej. Można ją wykorzystać podczas każdej rozmowy o powieściach dokumentalnych bądź reportażach.…
Poniższa lekcja jest pierwszą z cyklu trzech poświęconych historii oralnej. Zrealizowałam ją w trakcie analizy „Kamieni na szaniec”, ale można…
Poniższa lekcja z „Kamieni na szaniec” – poświęcona przedwojennej inteligencji – to eksperyment z „wyskakującymi notatkami” – oryginalny pomysł można…
Po (przed)czytaniu warto – w celu podtrzymania zainteresowania książką – sięgnąć po strategie czytania wstępnego. Poniżej kilka do aktów 1.…
Jak zachęcić dzieciaki do czytania lektur? Jak je nimi zainteresować? Jak rozbudzić ich ciekawość – tak, aby – zanim (nie…
Po rozgrzewce, o której pisałam w poprzednim wpisie, zabieramy się do pracy z wybranym tekstem (jak najbardziej może to być…
Według podręcznika dla kosmicznych podróżników z satyrycznej powieści Douglasa Adamsa „Autostopem przez galaktykę”: „(…) najprzydatniejszą rzeczą, jaką może mieć przy…
Poniższe lekcje to cykl poświęcony „Katarynce” Bolesława Prusa. Mimo iż uważam, że nowela ta nie jest przeznaczona dla – jak…
Nie widzę sensu w umieszczeniu powieści Henryka Sienkiewicza na liście lektur szkoły podstawowej – jest nieciekawa, mizoginiczna i – przede…
Modyfikacją sprawdzania za pomocą pytań znajomości lektury jest wymiana pytań do jej treści i odpowiedzi na nie w parach –…
Zawsze bardzo starannie przygotowywałam się na seminaria na Studiach nad literaturą dziecięcą i młodzieżową na UW – czytałam wszystkie wymagane…
Znacznie bardziej zaawansowaną formą dyskusji niż prezentowane w poprzednim wpisie są kręgi – wymagają bowiem umiejętności dawania i odbierania informacji…
Często zapominamy, że dyskusja to nie tylko wymiana argumentów w grupie, ale także – w parze, a nawet z samą…
Cóż – nie ukrywam. Rzeczywisty cel poniższej lekcji stanowi zapoznanie – w sposób możliwie najmniej bolesny – moich ósmoklasistek(ów) z…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Opisywanie i interpretowanie fotografii. 2. Wyszukiwanie argumentów „za” i „przeciw” tezie”. 3. Sporządzanie notatki…
Poniżej zamieszczam konspekty do kilku lekcji opartych na czytanym przez nas w klasie 6. „Sekretnym życiu pszczół”. Większość celów można…
Podobnie jak przy wpisie dotyczącym autorstwa i narracji definicję świata przedstawionego analizowałam na przykładzie „Sekretnego życia pszczół” S.M.Kidd – książkę…
Różnicę między narratorką a autorką rozpatrywałam na przykładzie „Sekretnego życia pszczół” S.M.Kidd – książkę ważną dla mnie ze względu na…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1.Utrwalenie wiedzy na temat dramatu, ze szczególnym uwzględnieniem roli didaskaliów. 2. Formułowanie pytań zamkniętych i…
Moje dzieciaki – i nie tylko one – uwielbiają Dawida Walliamsa. Dzięki niemu ćwiczenie nużących niekiedy umiejętności staje się wciągającą…
Podobnie jak w przypadku wielu moich lekcji dobór lektury podporządkowany jest celowi – w tym przypadku tworzeniu charakterystyki. Można ją…
Lekcję dotyczącą odróżniania faktów od opinii zaplanowałam na podstawie poświęconych Arturowi Radleyowi fragmentów powieści Harper Lee „Zabić drozda” – doskonale…
Przygotowując lekcję dotyczącą faktów i opinii, miałam na oku dwa cele: po pierwsze, zależało mi, aby moje dzieciaki zrozumiały lub…
Pomysł na lekcję opartą na poruszającej powieści graficznej Shauna Tana pt. „Przybysz” umieszczam zarówno w Konspektach, jak i Szkole Pisania.…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Utrwalenie różnic między epiką a liryką. 2. Tworzenie opowiadania w formie monologu. 3. Przekształcanie…
Celem kolejnej lekcji było wysłuchanie i zapamiętanie piosenek, do których teksty napisano w czasie wojny – na pierwszy ogień (nomen omen)…
Długo szukałam metody na zapoznanie moich uczennic i uczniów z 7. i 8. klasy z ważnymi dla polskiej literatury poetkami…
W poprzednim poście o Chibi Sayoko pisałam, że nic tak nie stymuluje niekonwencjonalnego (w tym o literaturze) myślenia dzieciaków jak…
Każda nauczycielka pracująca z nastolatkami wie, a potwierdzają to wyniki badań, że nic tak nie stymuluje ich niekonwencjonalnego (w tym…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie epok z sinusoidy Krzyżanowskiego (nazwa + wiek), podstawowych cech romantyzmu, części mowy (w…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Wyszukiwanie i dekonstrukcja stereotypów (na temat czarnoskórych) w filmie. 2. Odczytanie funkcji zoomorfizacji w…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie informacji o Biblii i rodzajach literackich. 2.Wyszukiwanie fragmentów Biblii. 3. Zestawienie tekstu źródłowego…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie pisania charakterystyki. 2. Wyszukiwanie informacji w tekście. 3. Uzasadnianie cech w odwołaniu do…
Pracę nad drugą częścią „Dziadów” połączyłam z lekturą tekstów grozy dla dzieci i młodzieży – daje im ona (a i…
Konstruując lekcję, należy pamiętać o wszystkich elementach metody Petera Liljedahla – a co najmniej o dwóch pierwszych częściach, tzn. losowym…
Schemat zajęć dotyczy stawiania tezy oraz tworzenia tekstu argumentacyjnego – można go przyłożyć do dowolnie wybranej (hipo)tezy, w tym na…
Schemat zajęć przypomina ten z wpisu Tworzenie rozprawki (1) – różni się początkiem. Cele lekcji w języku nauczycielki: 1.…
Autorką poniższych scenariuszy lekcji do „Quo vadis?” jest nauczycielka II LO im. M. Kopernika z oddziałami dwujęzycznymi oraz międzynarodowymi, a…
Poniżej zamieszczam konspekty poświęcone analizie powieści Suzanne Collins „Igrzyska śmierci”. Aby je pobrać, wystarczy kliknąć w słowo „konspekt”. Metody w…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie i uzupełnienie wiedzy o mitologii, w tym biblijnej, i Biblii. 2. Wyszukiwanie słów…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie i uzupełnienie wiedzy o mitologii, w tym biblijnej, i Biblii. 2. Wprowadzenie nazw…
Poniżej zamieszczam konspekty skupione wokół słowotwórstwa. Aby je pobrać, wystarczy kliknąć w słowo „konspekt”. Konspekt 1. Cele lekcji w…