A zatem, aby niepotrzebnie nie stopniować napięcia, najpierw rozwiązania obu zgadul (komu przypadła złota kula?), a potem wyjaśnienia – zwłaszcza cyferek w nawiasach. Wszystkich(e), którzy(e) pominęli(ły) wpis „Praktyka oparta na dowodach (1)”, proszę o jego lekturę. Inaczej nie będzie zabawy.
ZGADULA pierwsza:
Czynniki mające wpływ na postępy w uczeniu się:
1. zaufanie w relacji nauczyciel(ka) – uczeń(nnica) (0,72)
2. rozwój zawodowy nauczających (0,62)
3. zaangażowanie rodziców (0,51)
Czynniki NIEmające wpływu na postępy w uczeniu się:
1. zmniejszenie rozmiaru klas (0,21)
Czynniki mające NEGATYWNY wpływ na postępy w uczeniu się:
1. wakacje (- 0,9)
2. mobilność uczniów(ennic) (zmiana szkół) (- 0,34)
3. retencja (powtarzanie klasy) (-0,16)
ZGADULA druga:
Czynniki mające wpływ na postępy w uczeniu się:
1. stosowanie oceniania kształtującego i informacji zwrotnej (0,90)
2. uczenie, jak się uczyć (0,59)
3. współpraca w małych grupach (0,49)
4. nauczanie wykorzystujące komputery (0,37 – na granicy)
Czynniki NIEmające wpływu na postępy w uczeniu się:
1. zadawanie pracy domowej (0,29)
2. podział według zdolności (0,12)
3. uczenie się przy wykorzystaniu narzędzi on-line (0,09)
W 2008 roku John Hattie opublikował wyniki prawdopodobnie największego na świecie badania skali wpływu rozmaitych praktyk nauczycielskich na osiągnięcia uczniów(ennic). W 2009 wydał książkę Visible Learning, zaś w 2012 – Visible Learning for Teachers, zawierającą propozycje rozwoju dla nauczycieli(ek) zgodne z wynikami wcześniejszych badań.
Badanie trwało 15 lat, objęło 200 mln uczniów(ennic), 6 mln nauczycieli(ek), 100 tys. szkół. W tym czasie zespół naukowców przestudiował również ponad 50 tys. raportów z zakresu edukacji.
I jeszcze jedno wyjaśnienie. Hattie sprawdzał osiągnięcia w uczeniu się, porównując wyniki w testach uczniów(ennic) biorących udział w interwencji z wynikami przeciętnymi. Stosunek wyników pierwszej grupy do wyników drugiej to tzw. efekt wpływu, tłumaczony niekiedy jako rozmiar efektu (effect size). Wynikiem granicznym nie jest tu jednak 0, lecz 0,4 – od tego poziomu możemy mówić o pozytywnym wpływie danej metody.
A na deser w następnym wpisie „Wisienka na torcie”. Serdecznie zapraszam.