Celem poniższych lekcji jest pokazanie uczennicom(niom), jak przy pisaniu opowiadania wykorzystać dziennikarskie (bądź policyjne) pytania: kto?, co?, kiedy?, gdzie? i dlaczego?
Odpowiedzi na powyższe pytania warto szukać zarówno przed rozpoczęciem pisania, jak i w jego trakcie – dzięki temu można przemyśleć i rozplanować wątki bądź powrócić do ciekawych, a zarzuconych.
Cel w języku uczennicy(nia) brzmi: Dowiem się, kto, co, kiedy, gdzie i dlaczego porabia w moim opowiadaniu.
Realizacji celu służy następujące zadanie:
najpierw dzieciaki przy wsparciu nauczycielki(la) wspólnie rozpracowują propozycje odpowiedzi do wybranego tematu, np. Kamping:
KTO jest główną bohaterką bądź bohaterem: mama, tata oraz syn, ciocia z dziewczyną, wujek z dwiema córkami, miejscowi Michalina i Paweł, państwo Phan.
CO robi lub robią: rozstawiają namioty, rozpalają ognisko, wspólnie śpiewają, pieczą kiełbaski i pianki marshmallow, wędrują wzdłuż jeziora, łowią i smażą ryby, chodzą po lesie, zbierają grzyby, budują szałasy, grają w podchody, kłócą się, opowiadają straszne historie wieczorem.
KIEDY ma miejsce akcja: jesień 2020 roku, majówka, koniec wakacji, lato, kiedy zdało się do 5 klasy, trzy dni – weekend, na emeryturze, po rozwodzie, późno w nocy, wcześnie rano.
GDZIE: pod Warszawą, Kampinos, namiot, las, nad jeziorem, brudna przystań, piaszczysta droga, ruiny, rozstawiany stół dziadka.
DLACZEGO dzieje się to, co dzieje (przyczyny, motywy postępowania): wyprawa z przyjaciółkami i przyjaciółmi, pragnienie odpoczynku lub pobytu z rodziną, chęć przeżycia przygody lub poznania nowego miejsca, potrzeba ciszy i spokoju,
a następnie każde z nich robi to na użytek własnego opowiadania. Jeśli budują narrację wokół fikcyjnego świata (np. fantasy, baśni, science-fiction), powinny rozpuścić wodze wyobraźni i dopiero po jakimś czasie zrewidować i wybrać pomysły. A my musimy uszanować ich decyzje – choćby najbardziej szalone.