W ramach metody zintegrowanego czytania i pisania wykorzystuje się grupy do nauki czytania tekstów. Stosuje się ją w starszych klasach szkoły podstawowej (od IV) i gimnazjum.
Wszystkie osoby zostają przypisane są do zespołów stworzonych z dwóch par, które pochodzą z innych powołanych wcześniej grup. Podczas gdy nauczyciel(ka) pracuje z jednym, pary w pozostałych angażują się w rozmaite zlecone zadania: głośno sobie czytają, przewidują zakończenie, streszczają historię, opisują reakcje, ćwiczą zasady ortografii, dekodowanie i słownictwo.
Następnie zespół stara się zrozumieć przesłanie, analizując i interpretując tekst.
Analogicznie w przypadku pisania – członkinie(owie) zespołu tworzą wstępne wersje prac pisemnych, a następnie wzajemnie je poprawiają i redagują.
Stosując metodę ZCiP warto trzymać się następującej sekwencji:
1. prezentacja nauczycielki(a).
2. ćwiczenia w grupie.
3. zespołowe ocenianie wstępne.
4. quiz sprawdzający przygotowanie do sprawdzianu.
5. przyznanie dyplomów grupom na podstawie średnich osiągnięć członkiń(ów), którzy wykonali wymagane zadania lub ćwiczenia związane z czytaniem i pisaniem.