Moje dzieciaki – i nie tylko one – uwielbiają Dawida Walliamsa. Dzięki niemu ćwiczenie nużących niekiedy umiejętności staje się wciągającą zabawą. Z tego też powodu tworzenie charakterystyki utrwalałam z piątakami, korzystając z 1. rozdziału „Babci rabuś”.
Analizę technik pisarskich w narracji 3-osobowej służących jej pogłębieniu można jednak przeprowadzić na każdej, dowolnie wybranej lekturze.
Cele lekcji w języku nauczycielki:
1. Odmiana rzeczownika i przymiotnika.
2. Zastosowanie rzeczownika i przymiotnika.
3. Charakterystyka bohaterki.
4. Wyszukiwanie w tekście chwytów pisarskich pogłębiających opis bohaterki.
Cele sformułowane w języku uczących się:
Scharakteryzuję babcię.
W przypadku zaś – czytanego ze starszymi o dwa lata – „Króla” Katarzyny Ryrych przyglądałyśmy(liśmy) się związkowi między charakteryzowaniem bohatera a 1-osobową narracją.