Ekopoetyka: monolog drzewa-ocaleńca
Lekcja została pomyślana jako uzupełnienie interpretacji wiersza „Drzewo” Tadeusza Różewicza. Może zostać jednak przeprowadzona jako odrębna jednostka. Cele lekcje w…
Lekcja została pomyślana jako uzupełnienie interpretacji wiersza „Drzewo” Tadeusza Różewicza. Może zostać jednak przeprowadzona jako odrębna jednostka. Cele lekcje w…
Cele lekcje w języku nauczycielki(la): 1. analiza wiersza (podmiot liryczny, bohater oraz adresat(ka), forma sytuacji lirycznej), 2. stawianie tezy interpretacyjnej,…
Cele lekcje w języku nauczycielki(la): 1. omówienie procesów, dzięki którym język się rozwija, 2. przykłady zapożyczeń z języków, którymi mówiono…
Poniższe dwie lekcje stanowią kontynuację cyklu poświęconego historii oralnej. Można ją wykorzystać podczas każdej rozmowy o powieściach dokumentalnych bądź reportażach.…
Poniższa lekcja jest pierwszą z cyklu trzech poświęconych historii oralnej. Zrealizowałam ją w trakcie analizy „Kamieni na szaniec”, ale można…
Poniższa lekcja z „Kamieni na szaniec” – poświęcona przedwojennej inteligencji – to eksperyment z „wyskakującymi notatkami” – oryginalny pomysł można…
Po (przed)czytaniu warto – w celu podtrzymania zainteresowania książką – sięgnąć po strategie czytania wstępnego. Poniżej kilka do aktów 1.…
Jak zachęcić dzieciaki do czytania lektur? Jak je nimi zainteresować? Jak rozbudzić ich ciekawość – tak, aby – zanim (nie…
Po rozgrzewce, o której pisałam w poprzednim wpisie, zabieramy się do pracy z wybranym tekstem (jak najbardziej może to być…
Według podręcznika dla kosmicznych podróżników z satyrycznej powieści Douglasa Adamsa „Autostopem przez galaktykę”: „(…) najprzydatniejszą rzeczą, jaką może mieć przy…
Poniższe lekcje to cykl poświęcony „Katarynce” Bolesława Prusa. Mimo iż uważam, że nowela ta nie jest przeznaczona dla – jak…
Nie widzę sensu w umieszczeniu powieści Henryka Sienkiewicza na liście lektur szkoły podstawowej – jest nieciekawa, mizoginiczna i – przede…
Modyfikacją sprawdzania za pomocą pytań znajomości lektury jest wymiana pytań do jej treści i odpowiedzi na nie w parach –…
Zawsze bardzo starannie przygotowywałam się na seminaria na Studiach nad literaturą dziecięcą i młodzieżową na UW – czytałam wszystkie wymagane…
Znacznie bardziej zaawansowaną formą dyskusji niż prezentowane w poprzednim wpisie są kręgi – wymagają bowiem umiejętności dawania i odbierania informacji…
Często zapominamy, że dyskusja to nie tylko wymiana argumentów w grupie, ale także – w parze, a nawet z samą…
Cóż – nie ukrywam. Rzeczywisty cel poniższej lekcji stanowi zapoznanie – w sposób możliwie najmniej bolesny – moich ósmoklasistek(ów) z…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Opisywanie i interpretowanie fotografii. 2. Wyszukiwanie argumentów „za” i „przeciw” tezie”. 3. Sporządzanie notatki…
Poniżej zamieszczam konspekty do kilku lekcji opartych na czytanym przez nas w klasie 6. „Sekretnym życiu pszczół”. Większość celów można…
Podobnie jak przy wpisie dotyczącym autorstwa i narracji definicję świata przedstawionego analizowałam na przykładzie „Sekretnego życia pszczół” S.M.Kidd – książkę…
Różnicę między narratorką a autorką rozpatrywałam na przykładzie „Sekretnego życia pszczół” S.M.Kidd – książkę ważną dla mnie ze względu na…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1.Utrwalenie wiedzy na temat dramatu, ze szczególnym uwzględnieniem roli didaskaliów. 2. Formułowanie pytań zamkniętych i…
Moje dzieciaki – i nie tylko one – uwielbiają Dawida Walliamsa. Dzięki niemu ćwiczenie nużących niekiedy umiejętności staje się wciągającą…
Podobnie jak w przypadku wielu moich lekcji dobór lektury podporządkowany jest celowi – w tym przypadku tworzeniu charakterystyki. Można ją…
Lekcję dotyczącą odróżniania faktów od opinii zaplanowałam na podstawie poświęconych Arturowi Radleyowi fragmentów powieści Harper Lee „Zabić drozda” – doskonale…
Przygotowując lekcję dotyczącą faktów i opinii, miałam na oku dwa cele: po pierwsze, zależało mi, aby moje dzieciaki zrozumiały lub…
Pomysł na lekcję opartą na poruszającej powieści graficznej Shauna Tana pt. „Przybysz” umieszczam zarówno w Konspektach, jak i Szkole Pisania.…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Utrwalenie różnic między epiką a liryką. 2. Tworzenie opowiadania w formie monologu. 3. Przekształcanie…
Celem kolejnej lekcji było wysłuchanie i zapamiętanie piosenek, do których teksty napisano w czasie wojny – na pierwszy ogień (nomen omen)…
Długo szukałam metody na zapoznanie moich uczennic i uczniów z 7. i 8. klasy z ważnymi dla polskiej literatury poetkami…
W poprzednim poście o Chibi Sayoko pisałam, że nic tak nie stymuluje niekonwencjonalnego (w tym o literaturze) myślenia dzieciaków jak…
Każda nauczycielka pracująca z nastolatkami wie, a potwierdzają to wyniki badań, że nic tak nie stymuluje ich niekonwencjonalnego (w tym…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie epok z sinusoidy Krzyżanowskiego (nazwa + wiek), podstawowych cech romantyzmu, części mowy (w…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Wyszukiwanie i dekonstrukcja stereotypów (na temat czarnoskórych) w filmie. 2. Odczytanie funkcji zoomorfizacji w…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie informacji o Biblii i rodzajach literackich. 2.Wyszukiwanie fragmentów Biblii. 3. Zestawienie tekstu źródłowego…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie pisania charakterystyki. 2. Wyszukiwanie informacji w tekście. 3. Uzasadnianie cech w odwołaniu do…
Pracę nad drugą częścią „Dziadów” połączyłam z lekturą tekstów grozy dla dzieci i młodzieży – daje im ona (a i…
Konstruując lekcję, należy pamiętać o wszystkich elementach metody Petera Liljedahla – a co najmniej o dwóch pierwszych częściach, tzn. losowym…
Schemat zajęć dotyczy stawiania tezy oraz tworzenia tekstu argumentacyjnego – można go przyłożyć do dowolnie wybranej (hipo)tezy, w tym na…
Schemat zajęć przypomina ten z wpisu Tworzenie rozprawki (1) – różni się początkiem. Cele lekcji w języku nauczycielki: 1.…
Autorką poniższych scenariuszy lekcji do „Quo vadis?” jest nauczycielka II LO im. M. Kopernika z oddziałami dwujęzycznymi oraz międzynarodowymi, a…
Poniżej zamieszczam konspekty poświęcone analizie powieści Suzanne Collins „Igrzyska śmierci”. Aby je pobrać, wystarczy kliknąć w słowo „konspekt”. Metody w…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie i uzupełnienie wiedzy o mitologii, w tym biblijnej, i Biblii. 2. Wyszukiwanie słów…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Powtórzenie i uzupełnienie wiedzy o mitologii, w tym biblijnej, i Biblii. 2. Wprowadzenie nazw…
Poniżej zamieszczam konspekty skupione wokół słowotwórstwa. Aby je pobrać, wystarczy kliknąć w słowo „konspekt”. Konspekt 1. Cele lekcji w…