Poniższe lekcje to cykl poświęcony „Katarynce” Bolesława Prusa. Mimo iż uważam, że nowela ta nie jest przeznaczona dla – jak nakazuje obecna podstawa programowa – dla dzieciaków w V klasie, jest dla mnie ważna – ze względu na poruszany problem niepełnosprawności i relacji społecznych w XIX-wiecznej Warszawie. Poświęcam jej zatem sporo uwagi.
Cele lekcji 1. w języku nauczycielki:
1. Wyrabianie nawyku korzystania ze słowników internetowych, w tym SJP.
2. Wprowadzenie pojęć: archaizm, neologizm, kolokwializm.
3. Wyszukiwanie informacji w tekście.
Cele sformułowane w języku uczących się: Przespaceruję się po XIX-wiecznej Warszawie.
Cele lekcji 2. w języku nauczycielki:
1. Zdefiniowanie pojęcia „relacje społeczne” oraz opisanie panujących w XIX-wiecznym mieście.
2. Powtórzenie pojęć: archaizm, neologizm, kolokwializm.
3. Wyszukiwanie informacji w tekście.
Cele sformułowane w języku uczących się: Opiszę relacje społeczne w XIX-wiecznej Warszawie.