Podsumowanie pracy grupowej
Podsumowanie lekcji to jedna z jej najważniejszych części. Ze wstydem przyznaję, że często nie starcza mi na nie czasu. Wychodząc…
Podsumowanie lekcji to jedna z jej najważniejszych części. Ze wstydem przyznaję, że często nie starcza mi na nie czasu. Wychodząc…
Co jakiś czas – ok. 3 razy w roku szkolnym – przeprowadzam diagnozę pokazującą, jaki jest udział poszczególnych osób w…
Modyfikacją sprawdzania za pomocą pytań znajomości lektury jest wymiana pytań do jej treści i odpowiedzi na nie w parach –…
Zawsze bardzo starannie przygotowywałam się na seminaria na Studiach nad literaturą dziecięcą i młodzieżową na UW – czytałam wszystkie wymagane…
Znacznie bardziej zaawansowaną formą dyskusji niż prezentowane w poprzednim wpisie są kręgi – wymagają bowiem umiejętności dawania i odbierania informacji…
Często zapominamy, że dyskusja to nie tylko wymiana argumentów w grupie, ale także – w parze, a nawet z samą…
Przygotowanie do dyskusji wiąże się z powtórzeniem zasad argumentowania. Nie trafiłam dotychczas na lepszy materiał, dzięki któremu można zdefiniować najczęstsze błędy…
Zawsze, kiedy prowadzonej przeze mnie klasie udało się opanować kulturę dyskutowania, czułam dumę. Jest ona niezwykle ważna nie tylko dlatego,…
Wrzesień zbliża się wielkim krokami. Co roku, jak każda nauczycielka, przekażę dzieciakom wymagania, na których oprę się, wystawiając oceny w…
Dla Stefy, którą denerwuje spacerujący po klasie Wiktor „Chodzenie – zauważa Rousseau – ma w sobie coś, co pobudza…
Zgodnie z zapowiedzią z poprzednich wpisów rozwijam wskazówki Petera Liljedahla dotyczące etapów nauki krytycznego myślenia: Dobre zadanie na początek…
Peter Liljedahl jest nauczycielem, ale i – przede wszystkim – naukowcem ceniącym praktykę opartą na dowodach. Przebadał zatem pod kątem…
W dziale, w którym publikuję scenariusze lekcji, umieściłam opierające się na metodzie – pogłębiającej krytyczne myślenie – Petera Liljedahla. Można…
W czwartek, 17 stycznia, poprowadziłam zajęcia na Otwartym Seminarium Lekturowym Szkoły Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas warsztatów wyprawiliśmy się tam, gdzie…
Podstawę systemu oceniania LR stanowi założenie, że celem edukacji jest stymulowanie i wspieranie rozwoju = budowanie pewności siebie – wiary…
Ocenianie sumaryczne (= stopnie) – definicję przytaczam za „Obliczem umysłu” Kena Robinsona – to proces diagnozowania postępów. Składają się na…
Kilka dni temu omówiłam teorię Joy Paula Guilforda dotyczącą myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego. Grażyna Czetwertyńska – na jej bazie – proponuje…
Na szkoleniach dla pedagożek(ów) edukacji wczesnoszkolnej często słyszę: „Praca w zespołach? Koleżeńska informacja zwrotna? Nie w tym wieku!”. Nie jestem…
„Niektórzy – pisze Ken Robinson w „Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację” – twierdzą, że kreatywności nie można zdefiniować.…
„Zbliża się nowy tydzień w pracy? – rozpoczyna swój onetowy wpis „Sado-maso-korpo-terror” Tomasz Kozłowski – Idziemy na wojnę w korpo? Będą…
Rozpocznę od cytatu z jednej z moich ulubionych książek – „Ciężkich czasów”: „Bakałarz podczas swej wstępnej lekcji – podobnie jak…
„(…) systemy masowej edukacji – pisze Ken Robinson w „Kreatywnych szkołach” – to względnie nowy wynalazek. Większość z nich powstała…
W ramach metody zintegrowanego czytania i pisania wykorzystuje się grupy do nauki czytania tekstów. Stosuje się ją w starszych klasach…
„Tutoring rówieśniczy – przeczytałam w świetnym artykule K. Appelt i M. Matejczuk – wykorzystuje fakt, że pod pewnymi względami członkowie…
Do nieformalnych metod pracy w grupie zaliczamy przede wszystkim: UKŁADANKĘ I (puzzle, Jigsaw) etap 1. uczennice(owie) zostają przydzielone(eni) do 6-osobowych…
Metody uczenia się opartego na współpracy dzielą się na dwie kategorie: 1. ustrukturyzowane – mające na celu opanowanie konkretnej wiedzy…
Metody pracy w zespole należą do najczęściej ewaluowanych sposobów nauczania. Według badań ich efektywność zależy od dwóch rzeczy: 1. grupowego…
Pewna mądra kobieta powiedziała mi kiedyś, że nie istnieje coś takiego jak indywidualizm. Cecha ta oznacza po prostu nieumiejętność pracy…
Rozmowa w parze – jak już pisałam – to moje ulubione narzędzie: zwiększa zaangażowanie, buduje kulturę dyskusji, otwiera na cudze…
Peer-Assisted Learning Strategies (PALS), strategia uczenia się czytania w parach przy pomocy rówieśników, to metoda, w której uczennice(owie) przejmują na…
Wszystkiego (no prawie) musimy się nauczyć – także, a może przede wszystkim, my nauczycielki(e). Kiedy wspominam straszliwe bójki, w które…
Las rąk w górze gęsto pokrywa szkolne klasy – nie tylko w Polsce, a przecież to jedna z najgorszych, wręcz…
Terminem „inteligencja” – pisze Zofia Bieńkowska – określa się współcześnie nie tylko kategorię, za pomocą której charakteryzuje się jednostki. Coraz…
Uważam, że nie warto „startować” do projektów grupowych, dopóki uczennice(wie) nie przyswoją sobie zasad aktywnego słuchania. Najlepiej jeśli sformułują je…
Kiedy na 20 stronie słynnej książki Marshalla Rosenberga pt. „Porozumienie bez przemocy” przeczytałam, że dzięki metodzie PBP zrozpaczeni mieszkańcy Izraela,…
Hm… Z warsztatowym modelem lekcji (schemat tutaj) mam pewien problem: niekiedy zapominam, że – podobnie jak większość elementów oceniania kształtującego – jest…
Wyobraźmy sobie – pisze Bella Hansom – małe balony z myślami nad głowami naszych uczniów(ennic): „Dlaczego on(a) tak dużo gada?”,…
Zarówno ja, jak i moi(je) uczniowie(ennice) lubimy gadać (no, w każdym razie ich duża część). Tylko ja mogę to jednak…
Narzędzia TOC to nie zwykłe metody aktywizujące – służą opisowi, organizowaniu, analizowaniu i ocenie rzeczywistości. Dwoma słowami – „krytycznemu myśleniu”.…
W moim przekonaniu wykład stanowi zaprzeczenie idei oceniania kształtującego – stawia on ucznia(ennicę) w roli pasywnego(j) słuchacza(ki), a to rzadko…
Uwalnianie przez neurony mieszanki neuroprzekaźników i neuropeptydów, o której pisałam poprzednio, może zostać sprowokowane przez poprzedzające pytanie kluczowe „pytania bez…
Chciałabym zamieścić tu wszystkie Wasze – fascynujące – teksty. Musiałabym jednak stworzyć dla nich osobną stronę. Więc tylko dwa. Za…
Można się z nim zgadzać bądź nie, ale o konektywizmie – „teorii uczenia się w epoce cyfrowej” Georga Siemensa i…
Hmmm… Mózg to jednak nie martwa maszyna, która włącza się, kiedy trzaśniemy nad nią batem (albo postraszymy pałką). Jak zatem…
W 1999 roku Hindus Sugata Mitra rozpoczął jeden z najciekawszych eksperymentów edukacyjnych ostatnich lat. Pracując jako urzędnik biura ds. edukacji…
Jedną z książek, która dała mi bardzo dużo, jeśli chodzi o zadawanie pytań, w tym kluczowych, jest „Sztuka zadawania pytań…
Wszyscy(tkie), którzy(e) mają ochotę poszerzyć wiedzę o modelu porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga, niech zerkną do wpisu „Przekleństwo oceniania” tutaj –…
Taksonomia SOLO (Structure of Observed Learning Outcome) lub po polsku SOWU (Struktura Obserwowalnych Wyników Uczenia się) …została opisana ponad 30…
Żeby nie było, że tylko Anglicy lub Amerykanie, „bo Polacy nie gęsi i swój język mają”, obok taksonomii Benjamina Blooma…
Od jakiegoś czasu uważnie przyglądam się szkolnym drzwiom do klas. I zazwyczaj bez względu na to, czy są drewniane, czy…
Prowadząc śledztwo w sprawie metod deukrzesławiania, natknęłam się na wpis sprzed prawie 2 lat na blogu ówczesnej minister Katarzyny Hall:…
Wydawało mi się zawsze, że twarde, szkolne krzesła nadają się jedynie na rozpałkę do kominków – wokół których, niczym w…
W 1956 roku – tuż przed tragiczną śmiercią w górach – 30-letni malarz Andrzej Wróblewski stworzył cykl obrazów pt. „Ukrzesłowienia”,…
W 1954 roku francuski naukowiec Pierre Guiraud, badacz języka (semiotyk), stworzył teorię słów-kluczy. Słowa-klucze to wyrazy charakterystyczne (niekiedy najczęściej występujące)…
Pod koniec ubiegłego roku szkolnego przysiadłam w pokoju nauczycielskim z zamiarem uzupełnienia kilku brakujących tematów w dzienniku szkolnym. I co?…
Mimo iż praktykuję (i wierzę w) OK od kilku lat, nadal mam problemy z formułowaniem celów lekcji i nacobezu –…
Zgodnie z raportem Hattiego samoocena gra najważniejszą rolę w naukowych postępach uczniów(ennic). Poniżej pięć różnych przykładów, w jaki sposób szkoły…
Według Raportu Hattiego (wspominałam o nim w poprzednich wpisach) jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na postępy w uczeniu się jest…
Jedna ze scen w rozdziale II „Przygód Tomka Sawyera” Marka Twaina (uwielbiam tę książkę!) udziela dość ważnej lekcji na temat…
Drogie Panny, Drodzy Kawalerowie, chciałabym, abyśmy lekturą pewnego artykułu rozpoczęli cykl rozmów o nauce i – przede wszystkim – motywacji.…
Nie minęły trzy miesiące, jak – łotry! – doprowadziliście tak pomocne na lekcjach metodniki do stanu nędzy i rozpaczy: kwiatki,…
Jako deser (dla tych, którzy(e) przeczytali(ły) wpisy „Praktyka oparta na dowodach”) – lub wisienkę na torcie – przytoczę jeszcze parę…
W czwartek, 8 września, nie zważając na bębniący o dach deszcz, rozmawialiśmy o trzech sposobach udzielania odpowiedzi na pytania. Umówiliśmy…
Nieustannie buntujecie się, że patyczek z imieniem zapytanej osoby z powrotem wsuwam do pęczka (jak inaczej nazwać trzymaną w garści…
A zatem, aby niepotrzebnie nie stopniować napięcia, najpierw rozwiązania obu zgadul (komu przypadła złota kula?), a potem wyjaśnienia – zwłaszcza…
Dopiero niedawno odkryłam, że zapamiętana przeze mnie z dzieciństwa wyliczanka „Zgaduj zgadula, w której ręce złota kula” ma źródło w…
Na początku tego roku na zajęciach prowadzonych przez Billa Strouda z Teachers College Columbia University po raz pierwszy usłyszałam o…
„Puls słabiutki, smętna mina… Nie pomoże aspiryna! Pod oczyma duże cienie, więc wyczuwam nadciśnienie… Tętno cienkie – jak u lenia,…
Komentując sens podawania celu lekcji, duża część z Was rozumiała, że podstawą relacji uczeń(nnica) – nauczycielka w OK jest współpraca…
Za każdym razem, kiedy rozmyślam o kolejnej lekcji, stawiam sobie pytanie: Po co Was tego uczę (innymi słowy: Dlaczego przez…