Co jakiś czas – ok. 3 razy w roku szkolnym – przeprowadzam diagnozę pokazującą, jaki jest udział poszczególnych osób w klasowych dyskusjach. Nazwałam ją Rybki w akwarium.
Na flipcharcie – ważne, aby plakat był duży – rysuję spore akwarium. Następnie proszę dzieciaki, aby wyobraziły sobie, że są rybkami i – w zależności od tego, jaki jest ich udział w dyskusji – umieściły je w obrębie, na krawędzi lub poza naczyniem.
Następnie omawiamy wyniki na forum.
Dzięki temu ćwiczeniu dowiaduję się, kogo i w jakim stopniu wzmacniać, a dzięki powtarzaniu diagnozy – czy moje wysiłki przynoszą efekt.
A oto kilka przykładowych typów rybek – jest ich znacznie więcej:
w samym środku – osoby zaciekawione tematem i niemające problemu z zadawaniem pytań
blisko krawędzi – osoby zainteresowane tematem, ale niemające odwagi zabrać głosu lub zmęczone
blisko krawędzi – osoby, które się pogubiły
blisko krawędzi – osoby przekonane, że dyskusja nie wnosi nic nowego do ich wiedzy bądź umiejętności
poza krawędzią – osoby znudzone tematem
poza krawędzią – osoby stanowczo dyscyplinujące innych
na krawędzi – osoby rozmawiające w trakcie dyskusji na inny temat