Przygotowanie do dyskusji wiąże się z powtórzeniem zasad argumentowania.
Nie trafiłam dotychczas na lepszy materiał, dzięki któremu można zdefiniować najczęstsze błędy popełniane przy dowodzeniu tezy, niż pierwsze 32 minuty „Krótkiego filmu o prawdzie i fałszu” SciFuna.
Ogląda się go niczym najlepsze kino akcji – nie można się oderwać! A równocześnie autor przystępnie i dowcipnie definiuje następujące błędy: 1. efekt potwierdzenia, 2. dychotomia myślenia, 3. fałszywa powszechność, 4. argumentum ad populum, 5. fałszywy trop, 6. argumentum in terrorem, 7. przedwczesne uogólnianie, 8. argumentum ad ignorantiam, 9. równia pochyła, 10. argumentum ad hominem, 11. korelacja to nie przyczynowość.
Przed dyskusją proszę zatem dzieciaki, aby przy każdym błędzie zanotowały maksymalnie 4 zdania wyjaśniające, jak go rozumieją. Potem czasami bawimy się, tworząc na piśmie dialogi, podczas których rozmawiające osoby popełniają wszelkie możliwe błędy.
Potem staramy się ich unikać lub wychwytujemy i korygujemy. Umiejętność ta doskonale sprawdza się także podczas pisania rozprawki.