Podsumowanie lekcji to jedna z jej najważniejszych części. Ze wstydem przyznaję, że często nie starcza mi na nie czasu. Wychodząc z klasy, nie wiem zatem, czy osiągnęłam cel i co pozostało w łepkach moich dzieciaków.
Poniżej wynotowałam kilka – wyniesionych z warsztatów z Peterem Liliedahlem – pomysłów na domknięcie zajęć opartych na przynoszącej widzialny efekt współpracy kilku osób. Ich podstawę stanowi założenie, że aktywność grupy różni się od wiedzy indywidualnej – informacje powinniśmy więc zbierać od dołu.
Można to robić na następujące sposoby:
* zadania – podobnego do wykonanego na lekcji – za pomocą którego sprawdzimy poziom indywidualnego przyswojenia wiedzy bądź umiejętności.
* spaceru po galerii, podczas którego wybrane przez nas – a nie przez grupę – osoby referują efekty jej pracy. Jeśli nie potrafią czegoś wyjaśnić, zostawiamy je i wracamy po jakimś czasie z tym samym pytaniem.
* spaceru po galerii, podczas którego wybrane przez nas – a nie przez grupę – osoby wyjaśniają, co oznaczają poszczególne elementy prezentacji. Podobnie jak wyżej: jeśli nie potrafią czegoś wyjaśnić, zostawiamy je i wracamy po jakimś czasie z tym samym pytaniem.
* spaceru grup po galerii, podczas którego nawzajem sprawdzają swoje prace i ewentualnie korygują błędy.
* spaceru po galerii, podczas którego wybrane przez nas osoby spoza grup interpretują cudze prace, np. plakaty – w ten sposób sprawdzamy, czy są one zrozumiałe dla wszystkich.
* notowanie stanowiące pomost pomiędzy pracą grupową a indywidualnym rozumieniem – odpowiedź na pytanie: Co musisz zapisać z tego, co było na lekcji, abyś mogła(ógł) odtworzyć wiedzę bądź umiejętności za 3 tygodnie?
Przy zlecaniu notatki warto pamiętać, że nie można równocześnie słuchać i pisać – wyklucza to fizjologia mózgu. Notowanie to zatrzymanie myślenia – trzeba dać na nie czas.
Po jakimś czasie należy zrobić pętlę – zlecić do zrobienia zadanie wymagające korzystania z notatek.
* postawienie pytania, na które uczennice i uczniowie odpowiadają indywidualnie lub w grupach: W jaki sposób mogę sprawdzić, czy to potraficie? Odpowiedzi można wykorzystać podczas kartkówki bądź sprawdzianu – zadania mogą być wtedy zindywidualizowane bądź do wyboru.