Poniżej zamieszczam konspekty do kilku lekcji opartych na czytanym przez nas w klasie 6. „Sekretnym życiu pszczół”. Większość celów można jednak zrealizować – korzystając z proponowanych przeze mnie metod – podczas pracy z innymi lekturami.
Cele lekcji 1. w języku nauczycielki:
1. Utrwalenie wiedzy o rodzajach literackich.
2. Wyjaśnienie – na przykładzie tekstu – funkcji rozróżnienia między autorką a narratorką.
3. Stworzenie tekstu w 1. os., w którym autor(ka) różni się od narratora(ki).
4. Notowanie, w tym ze słuchu.
Cele sformułowane w języku uczących się:
Wyjaśnię, kto zna i zdradza sekrety życia pszczół.
Cele lekcji 2. w języku nauczycielki:
1. Rozpoznawanie i nazywanie elementów świata przedstawionego.
2. Selekcjonowanie i porządkowanie informacji w postaci mapy myśli.
Cel sformułowany w języku uczących się:
Rozbiorę powieść na części pierwsze.
Cele lekcji 3. w języku nauczycielki:
1. Wyłuskiwanie z tekstu wskazówek na temat czasu i miejsca akcji.
2. Wyszukiwanie materiałów pogłębiających wiedzę nt. rasizmu w czasie, w którym dzieje się akcja powieści.
3. Selekcjonowanie i porządkowanie informacji.
4. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w celu zrozumienia motywacji i postępowania bohaterek(ów).
5. Sporządzanie notatki ze słuchu.
Cel sformułowany w języku uczących się:
Wyjaśnię wpływ czasu i miejsca na relacje pomiędzy osobami o odmiennym kolorze skóry.
Cele lekcji 4. w języku nauczycielki:
1. Stawianie tezy i argumentowanie.
2. Interpretowanie tytułu.
3. Sporządzanie notatki.
Cel sformułowany w języku uczących się:
Wyjaśnię tytuł powieści.
Cele lekcji 5. w języku nauczycielki:
1. Prowadzenie dyskusji zgodnie z obowiązującymi zasadami.
2. Wyszukiwanie własnych argumentów do tezy oraz polemika z cudzymi.
3. Podsumowywanie oraz prezentowanie wniosków.
4. Pobudzanie kreatywności.
Cele sformułowane w języku uczących się:
Udowodnię innym, że mam rację.
Cały cykl zamknęłam dwiema lekcjami pisania – ich konspekty poniżej.