Po (przed)czytaniu warto – w celu podtrzymania zainteresowania książką – sięgnąć po strategie czytania wstępnego.
Poniżej kilka do aktów 1. i 2. „Zemsty”.
Pierwsza – archaizmy:
Wynotujcie z tekstu niezrozumiałe dla Was archaizmy. Następnie uporządkujcie je w grupy i zatytułujcie (podajemy liczbę grup, np. 3, lub nie). Na podstawie najliczniejszych (bądź wszystkich) wyciągnijcie wnioski co do dalszej treści.
LUB
Wynotujcie z tekstu niezrozumiałe dla Was archaizmy. Wyjaśnijcie je i na ich wyciągnijcie wnioski co do dalszej treści, np.
żupan, szlafmyca, dobra, czynsze, quaopiekun, quakrewny, polewka, hajduk, płocha, śliska rzecz, w tym sęk, proporcją, fircykować, balansować, kuliki
Cześnik, żupan, szlafmyca –> SZLACHCIC
dobra, czynsze, hajduk –> PIENIĄDZE
quaopiekun, quakrewny –> RODZINA
płocha, śliska rzecz, w tym sęk, fircykować, balansować –> OSZUSTWO
kuliki, polewka –> ZABAWA
Druga – praca z didaskaliami:
Przeczytajcie didaskalia z 1. sceny 1. aktu. Posegregujcie je i zdecydujcie, jakich dziedzin dotyczą i dlaczego autor uznał je za istotne LUB co mówią nam o bohaterach?
Przykłady:
* Pokój w zamku Cześnika, drzwi na prawo, lewo i w środku, stoły, krzesła etc., gitara angielska na ścianie. –> WYGLĄD MIEJSCA
* jakby do siebie, po krótkim milczeniu, obracając się ku niemu, po krótkim milczeniu, biorąc talerz, po krótkim milczeniu, parskając śmiechem, śmieje się –> SPOSÓB MÓWIENIA/ROZMOWA
* kładzie papiery, wychodzi
spotkawszy we drzwiach hajdukaniosącego na tacy wazkę, talerz, chleb itd.,
odbiera od niego i wraca, zawiązuje serwetą pod szyję Cześnika, potem podaje talerz z polewką, co wszystko nie tamuje rozmowy,
nabierając na talerz,
uderzając w stół –> ZACHOWANIE
Trzecia – praca z didaskaliami:
Przeczytajcie po kolei wszystkie didaskalia z 1. sceny 1. aktu. Na ich podstawie sformułujcie przypuszczenia co rozwoju akcji (zawiązania akcji). Na koniec sprawdźcie, na ile pokrywają się z tekstem.
* Pokój w zamku Cześnika, drzwi na prawo, lewo i w środku, stoły, krzesła etc., gitara angielska na ścianie.
* Cześnik w białym żupanie, bez pasa i w szlafmycy siedzi przy stole po prawej od aktorów stronie, okulary na nosie, czyta papiery – za stołem, trochę w głębi, stoi Dyndalski, ręce w tył założone.
Czwarta – praca z didaskaliami:
Uważnie przeczytajcie scenę 1. aktu 1. W nawiasy wstawcie własne propozycje didaskaliów.
Piąta – praca z przypisami:
Przeczytajcie po kolei wszystkie przypisy z 1. sceny 1. aktu. Na ich podstawie sformułujcie przypuszczenia co rozwoju akcji (zawiązania akcji). Na koniec sprawdźcie, na ile pokrywają się z tekstem.
Szósta – praca z przypisami:
Wynotujcie z tekstu niezrozumiałe dla Was archaizmy, a następnie stwórzcie przypisy do tekstu.