Jak zachęcić dzieciaki do czytania lektur?
Jak je nimi zainteresować?
Jak rozbudzić ich ciekawość – tak, aby – zanim (nie oszukujmy się) obejrzą film – przynajmniej sięgnęły po książkę?
Poniżej – kilka pomysłów na strategie prereading (przedczytania). Wiele z nich można zastosować podczas analizy innych tekstów.
Pierwsza:
Zróbcie w parach bądź trójkach burzę mózgów i wynotuj(cie) wszystkie – choćby najdziwniejsze – skojarzenia ze słowem „zemsta”. Następnie uporządkujcie je w grupy i zatytułujcie (podajemy liczbę grup, np. 3, lub nie). Na podstawie najliczniejszych (bądź wszystkich) wyciągnijcie wnioski co do dalszej treści.
Druga – narzucająca interpretację:
Załóżcie w parach bądź trójkach, że tematem „Zemsty” będą (tu propozycje, np. pieniądze, relacje między mężczyznami a kobietami) i wynotuj(cie) ze sceny 1. aktu 1. wszystkie wskazujące na to dowody/cytaty.
Trzecia:
Wyobraź sobie, że przeglądając gazetę/książkę, widzisz artykuł/opowiadanie pt. „Zemsta”. Sformułuj 3 przypuszczenia co do jego treści.
Czwarta – wizualizacje:
Przyjrzyjcie się okładkom bądź teatralnym plakatom (realistycznym) do „Zemsty”. Na ich podstawie (bądź jednego wybranego) wyciągnijcie wnioski co do dalszej treści. Poprzyjcie je dowodami.
Przykładowe:
Przyjrzyjcie się okładkom bądź teatralnym plakatom (symbolicznym) do „Zemsty”. Na ich podstawie (bądź jednego wybranego) wyciągnijcie wnioski co do dalszej treści. Poprzyjcie je dowodami.
Przykładowe plakaty można znaleźć w wielu miejscach.
Następnym krokiem jest czytanie wstępne – o nim w kolejnym wpisie.