Pracując z młodziutkimi ludźmi, zapominamy niekiedy, że tworzenie dobrych prac pisemnych wymaga nieustannego wzbogacania słownictwa. Nie wszyscy uwielbiają czytać. Warto zatem sięgać po inne, równoległe metody gromadzenia kapitału.
Celem poniższego – bardzo prostego zadania – jest zatem poszerzenie słownictwa, za pomocą którego można opisać doznania płynące ze zmysłów.
Najlepszy efekt dają wspólne poszukiwania całej klasy – w grupach – a następnie podzielenie się zgromadzonymi skarbami. Warto się w ich trakcie wspierać słownikami synonimów bądź internetowymi stronami, a na koniec przedyskutować zmiany w tekście, jakie wprowadza podstawienie jednego słowa w miejsce drugiego.
Oto przykładowy efekt naszych klasowych poszukiwań. Zbiór można rozszerzać w nieskończoność.
SŁUCH | DOTYK | SMAK | ZAPACH | WZROK |
smagnięcie
skomlenie trzask kurant gwizdnięcie ryk wycie wydzieranie się warczenie gadanie tarcie szum narzekanie chlipanie szczekanie szmer jęk chichot parsknięcie uderzenie grzmot szelest szept |
lodowaty
puszysty futrzany gąbczasty zdrętwiały suchy śliski oślizgły kędzierzawy śluzowaty zimny skórzany gładki płynny tępy ostry szorstki piaszczysty żwirowaty ciernisty kłujący |
słony
ostry zgniły gorzki pikantny zimny gorący bez smaku kwaśny pieprzny mdły lepki słodki soczysty spieczony wilgotny suchy pyszny imbirowy |
świeży
drewna ziemisty aromatyczny sosnowy pachnący cierpki pleśni zgnilizny balsamiczny ostry smród fetor pikantny łagodny aromatyczny perfumowany piżmowy |
piegowaty
oślepiający srebrzysty egzotyczny bursztynowy uporządkowany znudzony szklisty zabałaganiony pucołowaty zdeformowany wadliwy zaplamiony okropny ozdobny przystojny gładki |