Wiele lat temu obejrzałam nagranie lekcji, podczas której – siedzący z tyłu klasy – prowadzący nie odezwał się ani razu – prowadziły ją wyłącznie dzieci. Do dzisiaj pozostaje dla mnie wzorem – dowodem na prawdziwość stwierdzenia, że nauczycielka powinna się (niestety!) napracować w domu, a uczennice(owie) na zajęciach.
Pomysł na poniższą aktywność wziął się z uczącej czytania poleceń, skupienia i słuchania gry „Kiedy – to”. Celem mojej było wprowadzenie rodzajów spójników, ale można ją dostosować do każdego tematu. Zazwyczaj – podczas pracy tą metodą – zdarzają się błędy i wpadki. W zależności od ich wagi reaguję lub nie – czekam i obserwuję, jak grupa wybrnie z sytuacji. Na koniec podsumowuję i porządkuję zdobytą wiedzę, w razie potrzeby korygujemy też bądź uzupełniamy notatki. W przypadku tej lekcji zapowiedziałam również, że na następnej odpowiemy na pytanie, które spójniki kochają przecinki, a które ich nie cierpią.
Dodatkowe uwagi:
* trzy razy klaszcze nauczycielka.
* na biurku leżą paski papieru z zadaniem na wstawianie przecinków oraz
* patyczki.
Dodam jeszcze, że moje dzieciaki lubią tego typu lekcje i często się ich domagają :-).
A oto schemat lekcji:
Kiedy usłyszysz trzykrotne klaśnięcie, rozdaj klasie paski papieru z zadaniem i poproś o ich przeczytanie.
Kiedy klasa będzie czytać zadanie na paskach papieru, odlicz w myślach do 20, a następnie wstań i zapytaj: Czy i dlaczego warto używać przecinków?
Kiedy usłyszysz pytanie: Czy i dlaczego warto używać przecinków?, weź patyczki i wylosuj 5 osób do odpowiedzi, a następnie odłóż patyczki.
Kiedy ktoś odłoży patyczki, wstań i zapytaj: Czy ktoś chciałby coś dodać?
Kiedy ktoś zapyta: Czy ktoś chciałby coś dodać?, poczekaj do końca odpowiedzi, a następnie poproś, aby Twoje koleżanki i koledzy zapisali w zeszytach, że mamy 4 rodzaje spójników.
Kiedy Twoje koleżanki i koledzy zapiszą w zeszytach, że mamy 4 rodzaje spójników, podejdź do tablicy i dokładnie ją zetrzyj.
Kiedy ktoś zetrze tablicę, wstań, podejdź do niego, przytul i powiedz: To wspaniałe, że tak dbasz o czystość.
Kiedy ktoś podziękuje komuś za czystość, wstań i zapisz na tablicy rodzaje spójników: łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe.
Kiedy ktoś zapisze na tablicy rodzaje spójników, wstań i powiedz: Łączne to na przykład: „i”, „oraz” i zapisz je na tablicy.
Kiedy ktoś napisze na tablicy: „i”, „oraz”, wstań i powiedz: Rozłączne to na przykład: „albo”, „lub”, „bądź” i zapisz je na tablicy.
Kiedy ktoś napisze na tablicy: „albo”, „lub”, „bądź”, wstań i powiedz: Czas na 3-minutową gimnastykę i wskaż osobę, która ją poprowadzi.
Kiedy skończy się klasowa gimnastyka, wstań i powiedz: Przeciwstawne to na przykład: „a”, „ale”, „lecz”, „jednak”, „tymczasem” i zapisz je na tablicy.
Kiedy ktoś napisze na tablicy: „a”, „ale”, „lecz”, „jednak”, „tymczasem”, wstań i powiedz: Wynikowe to na przykład „więc”, „zatem”, „dlatego”, „czyli”, i zapisz je na tablicy.
Kiedy ktoś napisze na tablicy: „więc”, „zatem”, „dlatego”, „czyli”, wstań i powiedz: A teraz zapiszcie podane przykłady w zeszytach.
Kiedy wszyscy zapiszą przykłady w zeszytach, wstań i powiedz: A teraz uściskajcie osoby, które siedzą obok was.
Kiedy wszyscy się uściskają, weź ze stołu patyczki i wylosuj pary.
Kiedy zostaną wylosowane pary, wstań i poproś, aby pary same wymyśliły zdanie, w którym miejsce postawienia przecinka zmienia znaczenie.
Kiedy wszyscy już wymyślą zdanie, zapytaj, kto ma ochotę je przeczytać.
Kiedy już wszyscy przeczytają zdania, wstań i krzyknij: Jesteśmy taką cudowną klasą!
Kiedy usłyszysz: Jesteśmy taką cudowną klasą!, wstań i zawołaj: Kochajmy się! i zatańcz.
Tutaj paski do pocięcia w pdf.