„Te smaki i zapachy to my” – śpiewa Król na płycie „Nieumiarkowania”.
Kiedy aktor(ka) zapomni tekstu, potrzebuje podpowiedzi. Podobnie jak ludzie sceny piszące(y) nie zawsze są w stanie przypomnieć sobie to, co wiedzą. Przywoływanie doświadczeń płynących ze strony wzroku, dotyku, smaku, słuchu rozbudza ukryte informacje i pomaga rozwijać temat.
Celem lekcji jest zatem stworzenie banku słów i zwrotów, a następnie kilku opisów doznań zmysłowych.
Realizacji celu służą następujące aktywności:
po pierwsze: warto zamodelować wyszukiwanie doznań zmysłowych do wybranego tematu – dzieciaki lepiej zrozumieją zadanie, jeśli prześledzą cudzy tok myśli, np. poniżej bank słów i zwrotów dotyczących biwaku:
wzrok: czerwień płomieni, pieczone pianki marshmallow, spocone twarze, wilgotne ubrania, zranienia i wypływająca z nich krew, strupy i guzy, rozczochrane włosy.
słuch: serdeczny śmiech, cisza, tłumiony szloch, niski bądź wysoki głos, szum drzew, ryk zwierząt.
dotyk: ból kolana, szczypanie środka odkażającego, ugryzienia insektów, lepkość, oparzenia, ukłucia kolców, zimno wody.
smak: świeżość wody, słodycz owoców, gorycz czekolady, suchy pył, słony pot.
zapach: zapach sosen, aromat ciepłego jedzenia, czyjś oddech, sierść psa, popiół z papierosa, smród skarpetek.
Drugie zadanie to praca z tabelą – w załączniku tutaj. Podkreślę, że zawarte w niej pytania są jedynie przykładowe. Opisywany przedmiot można narzucić bądź pozwolić na jego samodzielny wybór. Warto również ośmielić dzieciaki do szukania skojarzeń, które są zaskakujące, nieoczywiste i pozornie odległe, np. skórzana piłka nożna = smród potu, wilgoć koszulek, śmieciowe jedzenie bądź słodycz przekąsek, skrzypienie ławek na stadionie lub kłujące w nich drzazgi.
Po wypełnieniu każdego z fragmentów tabeli należy poprosić chętne osoby do podzielenia się spostrzeżeniami z klasą.
DOTYK | * Jak ciężki jest dany przedmiot?
* Podrzuć go w powietrze, a następnie złap. Co czuje w tych momentach Twoja dłoń? * Dotknij go. Czy jest gładki, porowaty, miękki, twardy? * Dotknij jego krawędzi. Czy są gładkie, poszarpane, ostre, łagodne? * Jak wypada góra w porównaniu z dołem, bok prawy z lewym? Czy są takie same, czy różne? |
WZROK | * Jaka jest wielkość przedmiotu?
* Jakiego jest koloru? * Czy się porusza? * Czy można go podzielić na części? Która i dlaczego wydaje Ci się najbardziej interesująca? |
SMAK | * Czy ma jakiś smak?
* Z jakim innym Ci się kojarzy? * Czy części smakują podobnie czy odmiennie? |
SŁUCH | * Czy przedmiot wydaje dźwięki sam z siebie?
* Jakie dźwięki wydaje, gdy nim poruszasz, potrząsasz, w niego pukasz? * Czy dźwięki się od siebie różnią? * Dlaczego czasami są cichsze, a czasami głośniejsze? * Czy są wysokie czy niskie? |
ZAPACH | * Czy i jak przedmiot pachnie w spoczynku?
* Z jakim innym zapachem Ci się kojarzy? * Czy zapach zmienia się, gdy nim poruszasz? * Czy części pachną podobnie czy odmiennie? |