Dopiero niedawno odkryłam, że zapamiętana przeze mnie z dzieciństwa wyliczanka „Zgaduj zgadula, w której ręce złota kula” ma źródło w wierszu Teofila Lenartowicza „Zgaduj zgadula”. Pozwolę sobie zacytować fragment:
„(…) szczęście do ciebie/ Przyjdzie drzwiami, oknami, Kominem i dziurami;/ Nie zabraknie na chlebie Ni na ludzkiej przyjaźni,/ Nikt nad ciebie pokaźniej Nie wystroi się suciej, Ani w tańcu obróci/ – Jeśli zgadniesz, zgadula, Gdzie złota kula./ – Ej, to pewnie w tym ręku./ – Nie – nie zgadłeś, Jasieńku”.
Nauczycielska praca to nierzadko błądzenie po omacku. Niewiele jest bowiem wiarygodnych badań pokazujących, które z naszych praktyk mają wpływ na postępy uczniów(ennic).
Proponuję zatem zabawę w zgaduj zgadulę. Trochę rozrywki każdemu(ej) się należy.
ZGADULA pierwsza:
Jaki wpływ na postępy w uczeniu się mają, Twoim zdaniem, następujące czynniki:
1. zmniejszenie rozmiaru klas
2. rozwój zawodowy nauczających
3. letnie wakacje
4. zaangażowanie rodziców
5. zaufanie w relacji dorosły – uczeń
6. retencja (powtarzanie klasy)
7. mobilność uczniów(ennic) (zmiana szkół)
Uszereguj czynniki od mającego największy wpływ po pozbawiony wpływu.
ZGADULA druga (podobna):
Jaki wpływ na postępy w uczeniu się mają, Twoim zdaniem, następujące czynniki:
1. zadawanie pracy domowej
2. uczenie się przy wykorzystaniu narzędzi on-line
3. stosowanie oceniania kształtującego i informacji zwrotnej
4. nauczanie wykorzystujące komputery
5. uczenie się w małych grupach
6. podział według zdolności
7. uczenie, jak się uczyć
Uszereguj czynniki od mającego największy wpływ po pozbawiony wpływu.
Zgaduj zgadula, w której ręce złota kula.
Odpowiedzi we wpisie „Praktyka oparta na dowodach (2)”.