W 1954 roku francuski naukowiec Pierre Guiraud, badacz języka (semiotyk), stworzył teorię słów-kluczy.
Słowa-klucze to wyrazy charakterystyczne (niekiedy najczęściej występujące) dla danego autora(ki) lub tekstu. Niosą ze sobą najwięcej znaczeń i pobudzają do tworzenia skojarzeń.
Z wielu badań wynika, że w każdym tekście znajduje się od 4 do 11 proc. słów niezbędnych do zrozumienia całości. Oznacza to, że niekiedy – podczas lektury – możemy pominąć do 95 proc. wyrazów, a mimo to przekaz będzie dla nas jasny.
Umiejętność wyszukiwania w tekście słów-kluczy jest niezwykle ważna przy tworzeniu map myśli. Nanosimy na nie bowiem jedynie te, które mają znaczenie dla zrozumienia i zapamiętania zagadnienia. Resztę musimy pominąć.
Ilość słów kluczowych dla danego tekstu zależy od takich czynników, jak:
1. nasz cel
2. znajomość zawartych w tekście informacji
3. poziom zainteresowania tematem
4. poziom szczegółowości, który jest Ci potrzebny
5. wprawa w wyszukiwaniu
6. zaufanie do własnej pamięci