W dziale, w którym publikuję scenariusze lekcji, umieściłam opierające się na metodzie – pogłębiającej krytyczne myślenie – Petera Liljedahla.
Można je znaleźć tutaj.
Poniżej podaję jego zalecenia – badacz podkreśla, że dwa pierwsze kroki należy wdrażać równocześnie. Następnie – kiedy czujemy się już pewne – dodajemy trzeci oraz czwarty.
W kolejnych wpisach rozwinę, co oznaczają zalecenia na poszczególnych etapach. Uzupełnię je także nauczycielskimi obserwacjami.
Myśląca klasa – metoda Petera Liljedahla
Etap pierwszy:
1. dobre zadanie na początku lekcji
2. grupy dobierane losowo w widoczny sposób
3. pionowe, ścieralne powierzchnie
Etap drugi:
1. ustne polecenia
2. klasa bez frontu
3. odpowiadanie tylko na pytania podtrzymujące myślenie
4. istotne/znaczące notatki sporządzane przez uczennice i uczniów
5. wspieranie samodzielności uczennic i uczniów
Etap trzeci:
1. FLOW: wskazówki i rozszerzenia
2. zbieranie/podsumowywanie „od dołu”
3. zadania typu „sprawdź, ile rozumiesz”
Etap czwarty:
1. informowanie uczennic i uczniów, w jakim miejscu są i do jakiego dążą
2. ocenianie tego, co jest istotne
3. raport/podsumowanie bazujące na faktach/zebranych danych [report out based on data (not points)]
Poniżej angielskojęzyczna wersja: