Jedną z książek, która dała mi bardzo dużo, jeśli chodzi o zadawanie pytań, w tym kluczowych, jest „Sztuka zadawania pytań w coachingu” Tony’ego Stoltzfusa. Wymienia on
pięć powodów, by pytać – nie pouczać czy nakazywać.
Nieco zmodyfikowałam je na nauczycielskie potrzeby. A zatem:
1. uczeń(nnica) posiada wiele informacji, na których możemy nabudowywać nową wiedzę i umiejętności. Nie mamy do nich jednak dostępu, dopóki nie zapytamy.
2. zadawanie pytań motywuje do działania. Klucz do postępu to nie świadomość tego, co należy zrobić, lecz motywacja, żeby to zrobić. Badania potwierdzają, że rośnie ona, gdy uczniowie(ennice) realizują własne pomysły i rozwiązania.
3. zadawanie pytań podnosi lub przywraca wiarę w siebie. Gdy nauczyciel(ka) pyta podopiecznych(e) o zdanie i traktuje je poważnie, wysyła sygnał: „Uda ci się, bo masz świetne pomysły”.
4. zadawanie pytań rozwija zdolności przywódcze – zmusza do wzięcia odpowiedzialności za własne pomysły i odpowiedzi.
5. zadawanie pytań buduję atmosferę otwartości i zaufania – oczywiście jeśli okazujemy uczniowi(ennicy) szacunek i uważnie słuchamy odpowiedzi.
Uczę się zadawania pytań. To piekielnie trudna sprawa.