Kilka dni temu omówiłam teorię Joy Paula Guilforda dotyczącą myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego. Grażyna Czetwertyńska – na jej bazie – proponuje osiem strategii rozwoju twórczego myślenia, czyli tworzenia nowych pomysłów, łączenia już istniejących, postrzegania świata na nowo:
1. Płynność myślenia: uczennica(eń) proponuje jak najwięcej pomysłów bez poddawania ich ocenie (burza mózgów).
Strategia działania:
A. Zapoznaj się z główną ideą.
B. Dodaj jak najwięcej własnych pomysłów najszybciej, jak potrafisz.
2. Giętkość myślenia: uczennica(eń) tworzy jak najwięcej możliwych zastosowań.
Strategia działania:
A. Popatrz na oryginał.
B. Znajdź nowe zastosowania i możliwości wykorzystania.
3. Przekształcanie: uczennica(eń) przekształca oryginalny obiekt.
Strategia działania:
A. Zapoznaj się z podstawową ideą – obiektem.
B. Dodaj odpowiednie elementy, aby uczynić go lepszym lub bardziej interesującym.
4. Oryginalność: uczennica(eń) proponuje pomysły niezwykłe i nieznane.
Strategia działania:
A. Znajdź ideę lub problem.
B. Zaproponuj rozwiązanie lub zastosowanie, którego nikt wcześniej nie zaproponował.
5. Twórcze rozwiązywanie problemów: uczennica(eń) proponuje rozwiązania problemu.
Strategia działania:
A. Zbadaj problem.
B. Zaproponuj możliwie dużo rozwiązań.
C. Wybierz jedno rozwiązanie.
D. Opracuj możliwości i skutki jego zastosowania.
6. Integrowanie: uczennica(eń) łączy dwa lub więcej obiektów, tworząc nową jakość.
Strategia działania:
A. Zbadaj oba (wszystkie dane) obiekty.
B. Wybierz interesujące i ważne elementy, które mogą być podstawą do połączenia.
C. Zaproponuj sposób połączenia.
D. Opisz nowy obiekt.
7. Tworzenie sieci (mapy problemu): uczennica(eń) analizuje i łączy idee, aby zbudować sieć logicznych powiązań zgodnie z zadanym tematem.
Strategia działania:
A. Zbadaj główną myśl – temat.
B. Znajdź kilka podporządkowanych mu tematów.
C. Rozważ związki pomiędzy nimi.
D. Opisz zależności między elementami w sieci.
8. Budowanie zależności: uczennica(eń) odnajduje powiązania pomiędzy ideami, obiektami.
Strategia działania:
A. Popatrz na poszczególne elementy lub zdarzenia.
B. Określ ich cechy.
C. Poszukaj elementów o podobnych cechach lub powiązanych zależnościami.
D. Opisz związek pomiędzy elementami.