Wrzesień zbliża się wielkim krokami.
Co roku, jak każda nauczycielka, przekażę dzieciakom wymagania, na których oprę się, wystawiając oceny w czerwcu.
Zależy mi, aby były dokładne – dzięki temu uniknę wielu nieporozumień. Nie jest to jednak proste. Od kilku lat eksperymentuję więc – przystosowując je do polskiej podstawy programowej – z poziomami IB, które wydają mi się najprecyzyjniejsze.
W tym roku wyodrębniłam cztery podstawowe działy odpowiadające wymaganiom Ministerstwa Edukacji: 1. Mówienie, 2. Pisanie, 3. Odbiór tekstów kultury, 4. Świadomość językowa.
Trzy z nich podzieliłam na poddziały: pierwszy – dyskutowanie, argumentowanie, wystąpienia i prezentacje, recytowanie, drugi – systematyczność, notowanie, tworzenie tekstów, argumentowanie, redagowanie, stosowanie netykiety, trzeci – systematyczność, analizowanie i interpretowanie tekstów kultury.
Poniżej zamieszczam ich próbkę – dla klas VIII:
Jeśli kogoś zainteresuje ten sposób redagowania kryteriów sukcesu (nacobezu), może zmierzyć się z długaśną listą wymagań na pozostałe oceny – od bardzo dobrej do dopuszczającej:
Ucieszyłabym się, gdyby ktoś podzielił się ze mną uwagami na ich temat.