Przygotowując lekcję dotyczącą faktów i opinii, miałam na oku dwa cele:
po pierwsze, zależało mi, aby moje dzieciaki zrozumiały lub pogłębiły odróżnianie faktów od opinii
a
po drugie, żeby zdecydowały, które fragmenty „Kamieni na szaniec” są faktami, a które opiniami.
Cel w języku uczennicy(nia) sformułowałam zatem jako: Odróżnię fakty od opinii w „Kamieniach na szaniec”.
Na początku zajęć zdiagnozowałam wiedzę klasy, zadając dwa pytania: 1. Czym różnią się fakty od opinii? oraz 2. Czym teksty informacyjne różnią się od wyimaginowanych? Następnie odtworzyłam film z You Tuba, prosząc, aby każda osoba zapisała nową lub interesującą dla niej informację. Po projekcji się nimi podzieliliśmy.
Podzieliłam wszystkich na pary i zleciłam im następujące zadanie: każda miała, korzystając ze wszelkich dostępnych źródeł, w tym Internetu i podręczników od historii, wyszukać po trzy fakty i trzy opinie dotyczące początku II Wojny Światowej w Polsce. Szczególnie interesujące było dla mnie krytyczne spojrzenie na oficjalne materiały do nauczania historii – dzięki niemu dzieciaki zobaczyły, że przekazywana im wiedza często opiera się nie na faktach, ale indywidualnej interpretacji. Po zakończeniu pary podzieliły się efektami pracy.
Przemieszałam pary i zleciłam im drugie zadanie: otrzymały przygotowany przeze mnie materiał – wybór pociętych na paski cytatów z pierwszego rozdziału lektury [w załączniku na dole], które miały podzielić na dwie grupy: fakty i opinie. Następnie pary połączyłam w czwórki i poprosiłam o porównanie efektów pracy. Na forum klasy miały zaprezentować sporne fragmenty – te, przy których miały odrębne zdania.