Celem poniższych zadań jest „oswojenie” znaków interpunkcyjnych – przyjrzenie się ich funkcji i miejscom w tekście, w których są stosowane. Nie polega ono przy tym na redagowaniu brudnopisu, czyli wyszukiwaniu i korygowaniu błędów, np. wstawianiu kropek, przecinków, cudzysłowów itp.
Cel w języku uczennicy(nia): Oswoję znaki interpunkcyjne LUB Poznam znaki interpunkcyjne i ich funkcję w tekście.
Realizacji celu służy następujące zadanie w trzech wariantach:
wariant pierwszy: uczennice(niowie) czytają dowolny, wybrany przez nauczycielkę, tekst – narracyjny bądź argumentacyjny – i wyszukują przykłady użycia znaków interpunkcyjnych. Następnie umieszczają je w tabeli [załącznik].
Warto przy tym wyszukać bądź samodzielnie napisać pracę, w której użyto wielu znaków. Można także wykorzystać kilka tekstów.
wariant drugi: uczennice(niowie) analizują swój własny tekst – narracyjny bądź argumentacyjny – i wyszukują miejsca, w których sięgnęły(li) po znaki interpunkcyjne. Następnie umieszczają je w tabeli. [załącznik].
Uważna lektura pozwala przy tym na wychwycenie fragmentów, w których interpunkcji zabrakło bądź została źle użyta.
wariant trzeci: uczennice(niowie) tworzą tekst – narracyjny bądź argumentacyjny – w którym stosują wybrane przez nauczycielkę znaki, np. wykrzyknik, pytanie, cudzysłów, wielokropek. Trudność zadania można stopniować, dochodząc do średnika, apostrofu czy dywiza.