Celem poniższych lekcji jest pokazanie uczennicom(niom), jak rozwijać akapity opowieści, posuwając się od ogółu do szczegółu. Narzędzie to dobrze
sprawdza się również w przypadku form argumentacyjnych, w których trzeba podać argument, a następnie go rozbudować.
Cel w języku uczennicy(nia) brzmi: Dowiem się, jak wypełnić akapit treścią.
Realizacji celu służy następujące zadanie:
przy tekście narracyjnym
1. nauczyciel(ka) modeluje rozwijanie treści opowiadania, pokazując, że ogólne stwierdzenia kryją w sobie wiele detali, ja np. robię to następująco:
podaję miejsce, które lubię: Czernichów w górach, a następnie
trzy ogólne powody, dla których spędzam tam sporo czasu: I. mieszkanie w chacie, II. chodzenie po górach, III. towarzystwo przyjaciół,
które szczegółowo rozwijam:
I. mieszkanie w chacie
a. surowe warunki – brak wody, konieczność kąpania się w strumieniu
b. kominek, w którym można rozpalić ogień
c. zaprzyjaźnione wiewiórki na tarasie
II. chodzenie po górach
a. piękne krajobrazy
b. odpoczynek od myślenia
c. obserwowanie roślin i zwierząt
III. towarzystwo przyjaciół
a. opowiadanie o tym, co się dzieje w naszym życiu
b. śmiech i dużo radości
c. poznawanie ich dzieci.
2. uczennice(niowie) rozwijają w podobny sposób 3 dowolne tematy opowiadania.
przy tekście argumentacyjnym
1. nauczyciel(ka) – najlepiej na przykładzie wziętym z życia – modeluje rozwijanie treści rozprawki, również pokazując, że ogólne stwierdzenia kryją w
sobie wiele detali, np:
podaje tezę: Jestem bardzo dobrym kierowcą, a następnie
trzy ogólne dowody-argumenty: I. znajomość mechaniki, II. szybki refleks, III. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
które szczegółowo rozwija:
I. znajomość mechaniki
a. umiejętność robienia przeglądu technicznego oraz
b. naprawy usterek i
c. dokonywania drobnych zmian ułatwiających korzystanie z samochodu
II. szybki refleks
a. czas hamowania
b. reakcja na cudze błędy na drodze
c. 12-letnie doświadczenie w tym zakresie
III. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
a. dobra znajomość zasad
b. ukończone szkolenia
c. bezkolizyjna jazda
2. uczennice(niowie) rozwijają w podobny sposób dowolne tezy, np. czynność, która sprawia mi przyjemność, cechy, których nie lubię, praca, którą chciałabym(łbym) wykonywać w przyszłości.