Metody pracy zespołowej (2)

Dodany przez: | gru 13, 2015 | Kategorie: Aktualności, Dobre praktyki | 0 komentarzy

Metody pracy zespołowej (2)

Do nieformalnych metod pracy w grupie zaliczamy przede wszystkim:

UKŁADANKĘ I (puzzle, Jigsaw)

etap 1. uczennice(owie) zostają przydzielone(eni) do 6-osobowych zespołów.

etap 2. materiał dzieli się na sześć części, np. biografię na: dzieciństwo, młodość, osiągnięcia, trudności, starość, wpływ na historię.

etap 3. każda osoba w grupie studiuje przydzielony sobie fragment – musi dobrze zrozumieć zagadnienie, aby móc je wytłumaczyć innym.

etap 4. uczennice(owie) ponownie dzielą się na 6-osobowe zespoły – w skład każdego wchodzi przedstawiciel(ka) poprzednich, eksperckich. Przedstawiciele kolejno relacjonują, czego się nauczyli się wcześniej, a następnie

etap 5. wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą wiedzę. Sprawdzają, czy wszyscy nauczyli się wszystkiego.

UKŁADANKĘ II (puzzle, Jigsaw)

etap 1. uczennice(owie) zostają przydzielone(eni) do 4- lub 5-osobowych zespołów.

etap 2. wszyscy studiują ten sam materiał, ale każda(y) otrzymuje inny zakres tematyczny – ma się w nim stać ekspertką(em).

etap 3. osoby, które otrzymały identyczny zakres tematyczny, spotykają się w 4- lub 5-osobowych zespołach, aby go omówić, a następnie

etap 4. wracają do zespołów, aby przekazać innym zdobytą wiedzę.

etap 5. wszyscy piszą kartkówki, których wyniki przekładają się na efekty prac  zespołów na podstawie opracowanego w ramach metody LIGI-ZESPOŁY-OSIĄGNIĘCIA systemu ewaluacji postępów.

System ten wymusza współpracę – aby uzyskać pozytywny rezultat, uczennica(eń) musi skorzystać z pomocy (wiedzy) innych.

GRUPOWE DOCIEKANIA

polegają na tym, że uczennice(owie) samodzielnie tworzą zespoły liczące od dwóch do sześciu osób. Po wybraniu tematów dzielą je na indywidualne zadania, których realizacja jest niezbędna do stworzenia raportu grupowego. Następnie przygotowują prezentację bądź wystawę przedstawiającą materiał klasie.

KULA ŚNIEGOWA

Nauczyciel(ka) przedstawia zagadnienie, a uczennice(owie): 1. indywidualnie zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu, 2. omawiają go w parach, a potem 3. w czwórkach oraz 4. na forum klasy. Wnioski zapisuje się na tablicy lub papierze.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *