Dla uczniów

Autor! Gdzie jest autor!

Dodany przez: | maj 13, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia:   Nacobezu: trzy grupy autorów biblijnych (jahwistyczna, kapłańska, elohistyczna) Streszczenie lekcji w czterech punktach: 1. Na dobry początek (i na przykładzie Johna Boyne’a) próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: Co możemy wydedukować o autorze na podstawie treści jego książki?, 2. następnie analizowaliśmy fragmenty Starego Testamentu pod kątem osobowości narratorów –> od nich zależały bowiem tworzone przez nich wizje Boga, 3. na koniec zdefiniowaliśmy trzy grupy narratorów biblijnych i 4....

więcej

Kruchy lód biblijnych faktów

Dodany przez: | maj 12, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: Uświadomię sobie kruchość wiedzy o Biblii, którą będę przyswajać. Nacobezu: pochodzenie nazwy „Biblia”, „Stary i Nowy Testament”, chronologia biblijna, liczba ksiąg Streszczenie lekcji w czterech punktach: 1. Na rozgrzewkę (aczkolwiek za oknami szalała wiosna) zestawiliśmy biografię J. F. Kennedy’ego (do której – uwielbiam to! – wstawiliśmy brakujące przecinki) z tekstem L. Kołakowskiego pt. „Legenda o Cesarzu Kennedym tutaj, 2. zastanawialiśmy się nad tym, co przeczytaliśmy, co...

więcej

Ucieczka przed oświęcimską otchłanią

Dodany przez: | maj 2, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia: Porównam informacje zawarte w książce (oraz filmie) „Chłopiec w pasiastej pidżamie” z faktami o Auschwitz. Nacobezu: umiejętność porównania 7 kwestii z książki z faktami, interpunkcja związana ze słowem „który”. Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na początku zajęć obejrzeliśmy kilka scen z filmu „Chłopiec w pasiastej pidżamie”, a następnie w ramach kontrastu pokazałam Wam wybrane zdjęcia z obozu koncentracyjnego w Auschwitz, 2. w ramach wstępu do dalszej rozmowy wstawiliście przecinki...

więcej

O odwadze publicznych wystąpień

Dodany przez: | kwi 28, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel: 1. Wykażę się znajomością lektury „Chłopiec w pasiastej pidżamie”, 2. Rozpocznę pracę nad umiejętnością konstruowania publicznych wystąpień. Nacobezu: znajomość treści „Chłopca w pasiastej pidżamie” Streszczenie lekcji w dwóch punktach: 1. Otrzymaliście(łyście) ode mnie listę pytań dotyczących „Chłopca w pasiastej pidżamie” – starałam się zbudować je w ten sposób, abyście mieli szansę wykazania się nie tylko znajomością książki, ale i umiejętnością jej interpretacji – w ciągu 10 minut...

więcej

Pierwsza fotografia

Dodany przez: | kwi 18, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel: Każdy(a) z Was miał(a) określić go na koniec lekcji. Nacobezu: treść wiersza Wisławy Szymborskiej „Pierwsza fotografia”, co najmniej środki stylistyczne i ich znaczenie. Streszczenie lekcji w punktach: 1. Długo (jak na Was oczywiście – przez 2 minuty) przyglądaliśmy się fotografii małego dziecka siedzącego w skórzanym fotelu, 2. zastanawialiście się, kim jest, skąd pochodzi, z jakiej warstwy społecznej wywodzą się jego rodzice oraz jak będzie wyglądała jego przyszłość, 3. następnie przeczytaliście wiersz Wisławy Szymborskiej...

więcej

Sinusoida historycznoliteracka albo: Ile trwa minuta?

Dodany przez: | kwi 4, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel: Dowiem się, jak historycy literatury dzielą czas. Nacobezu: epoki historycznoliterackie, pojęcie: „sinusoidalne następstwo epok”, najważniejsze wydarzenia Antyku Streszczenie lekcji w punktach: 1.  Na początku zajęć poprosiłam o zamknięcie oczu, odprężenie się i podniesienie ręki, kiedy – Waszym zdaniem – upłynie minuta, 2. po zakończeniu doświadczenia okazało się, że czas naprawdę jest względny – minuta trwa od 34 s. do  120 s., 3. potwierdził to Philip Zimbardo w swoim wykładzie, który obejrzeliśmy dzięki stronie...

więcej

Shylock albo „konstruowanie Żyda”

Dodany przez: | kwi 4, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji: Nazwę środki/sposoby, za pomocą których w literaturze konstruuje się negatywnych i pozytywnych bohaterów. Nacobezu: charakterystyka Shylocka Streszczenie lekcji w punktach: 1. Na rozkołysanie sennych myśli obejrzeliśmy dwa fragmenty filmów, w których pojawiają się sylwetki Żydów – „Ewige Jude” (nakręcony przez propagandę Hitlera w 1940 roku) i „Skrzypek na dachu” (musical nakręcony w 1971 r.) oraz 2. cztery ilustracje, na których widniały wizerunki szekspirowskiego Shylocka, 3. następnie uruchomiliście języki, wskazując...

więcej

Czarodziejska skarbonka, czyli: antysemityzm w Wenecji

Dodany przez: | kwi 1, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji: Zastanowię się, czy średniowieczne przekonania mogą mieć wpływ na współczesnego człowieka. Nacobezu: średniowieczne wyobrażenie Żyda, antysemityzm średniowieczny a współczesny Streszczenie lekcji w dziewięciu punktach: 1. Na rozruszanie wyobraźni obejrzeliśmy figurkę-skarbonkę przedstawiającą czarnoksiężnika, a następnie 2. próbowaliście opisać składające się na nią elementy (skarbonka, czapka czarownika, żółta łata na ubraniu, garbaty nos, pieniążek) i 3. zastanawialiście się: Dlaczego autor figurki wykorzystał te, a nie inne,...

więcej

Zapisane na murze

Dodany przez: | mar 30, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji: Zastanowię się, jakie emocje kierują Polakami malującymi antysemickie napisy na murach. Nacobezu: (własna) definicja antysemityzmu Streszczenie lekcji w sześciu punktach: 1. Na (zły) początek obejrzeliśmy kilka antysemickich napisów z polskich murów, 2. po prezentacji próbowaliście(łyście) nazwać emocje, które w Was wzbudziły oraz 3. odpowiedzieć na trudne pytanie: Co napisy mówią o naszym, Polaków, stosunku do Żydów?, 4. następnie samodzielnie tworzyliście definicję antysemityzmu – utrudniłam Wam zadanie, nakazując unikać...

więcej

Ołtarz na scenie – o początkach teatru.

Dodany przez: | mar 30, 2012 | Kategorie: Treść lekcji | 0 komentarzy

Cel lekcji w języku ucznia:  Dowiem się, co wspólnego ma religia z teatrem. Nacobezu: pochodzenie i budowa greckiego teatru, wygląd aktora (dokładnym nacobezu jest materiał umieszczony pod lekcją w Przypominajkach)  Streszczenie lekcji w pięciu punktach: 1. Na dobry początek i na mój znak sporządziliście(łyście) maskę-rysunek odzwierciedlającą Wasz nastrój „tu i teraz” (okazało się, że duża część klasy ma dość wisielczy) – ćwiczenie stanowiło wstęp do przyjrzenia się roli masek w teatrze greckim, 2. szybko...

więcej