Mowa
„Odpowiednio dobrane słowa mogą stanowić potężną broń – twierdzi Mateusz Witkowski. – Wiedzą o tym wszelkiej maści specjaliści od wizerunku…
Lekcja została pomyślana jako uzupełnienie interpretacji wiersza „Drzewo” Tadeusza Różewicza. Może zostać jednak przeprowadzona jako odrębna jednostka. Cele lekcje w…
Po ukończeniu cyklu szkoleń z glottodydaktyki coraz częściej – planując lekcje pisania – korzystam z materiałów przeznaczonych dla uczennic i…
Pracując z młodziutkimi ludźmi, zapominamy niekiedy, że tworzenie dobrych prac pisemnych wymaga nieustannego wzbogacania słownictwa. Nie wszyscy uwielbiają czytać. Warto…
„Te smaki i zapachy to my” – śpiewa Król na płycie „Nieumiarkowania”. Kiedy aktor(ka) zapomni tekstu, potrzebuje podpowiedzi. Podobnie jak…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1. Opisywanie i interpretowanie fotografii. 2. Wyszukiwanie argumentów „za” i „przeciw” tezie”. 3. Sporządzanie notatki…
Cele lekcji w języku nauczycielki: 1.Utrwalenie wiedzy na temat dramatu, ze szczególnym uwzględnieniem roli didaskaliów. 2. Formułowanie pytań zamkniętych i…
Moje dzieciaki – i nie tylko one – uwielbiają Dawida Walliamsa. Dzięki niemu ćwiczenie nużących niekiedy umiejętności staje się wciągającą…
Podobnie jak w przypadku wielu moich lekcji dobór lektury podporządkowany jest celowi – w tym przypadku tworzeniu charakterystyki. Można ją…
Pomysł na lekcję opartą na poruszającej powieści graficznej Shauna Tana pt. „Przybysz” umieszczam zarówno w Konspektach, jak i Szkole Pisania.…
Podobnie jak poprzednio celem lekcji jest pokazanie uczennicom(niom), jak rozwijać akapity. Narzędzie to szczególnie przydaje się osobom piszącym zbyt krótkie…
Celem poniższych lekcji jest pokazanie uczennicom(niom), jak rozwijać akapity opowieści, posuwając się od ogółu do szczegółu. Narzędzie to dobrze sprawdza…
„Balladyna odgrywa ciągle tę samą rolę. Dzień w dzień zabija siostrę, matkę, męża. Jednak pewnego dnia jej świat ulega zniszczeniu,…
Celem poniższych zadań jest „oswojenie” znaków interpunkcyjnych – przyjrzenie się ich funkcji i miejscom w tekście, w których są stosowane.…
Najzwięźlejszym podsumowaniem kolejnych lekcji poświęconych projektowaniu wstępu są dla mnie dwie zapowiedzi reklamujące ekranizacje „Jeźdźca bez głowy”, czyli: „Nie zgub…
Kłusująca(y) na koniu trzyma w dłoniach lejce. Dzięki nim delikatnie, lecz stanowczo, popycha zwierzę w pożądanym – niestety, nie zawsze…
Wielu ludzi ma problem z nazywaniem uczuć – a cóż dopiero z ich opisywaniem. Poniższa sekwencja ćwiczeń ma zatem na…
Celem poniższych propozycji, przeznaczonych przede wszystkim dla szkoły podstawowej i gimnazjum, jest poszerzenie słownictwa pozwalającego na precyzyjny opis twarzy. Po…
Na początku wyraźnie chciałam podkreślić, że poniższy wpis oraz ilustracje pochodzą ze strony P. Ani Przybyłko aniaprzybylko.pl. Wydały mi się…
Po rozpisaniu przez uczennice(ów) chronologii planowanego wypracowania na osi pora na zweryfikowanie go pod kątem konstrukcji akcji. Moim zdaniem, na…
Osie czasu kojarzą mi się z szarymi strzałkami, na których gałęzi usadzono za pomocą niebieskiego długopisu dziesiątki trudnych do zapamiętania…
Po zerwaniu blokad – pora na powolne przejmowanie kontroli. Poniżej propozycje dwóch lekcji, opartych na schemacie prowadzących z Teachers College…
Na warsztatach poświęconych nauce pisania, zorganizowanych przez Teachers College Columbia University, prowadzące zaproponowały nam przeprowadzanie w klasie lekcji o celu…
Kinga Białek, o której lekcji wspomniałam w poprzednim wpisie, w interesujący dla mnie sposób zmodyfikowała metodę Zielonego Ołówka. „Musimy zaufać…
Kilka lat temu pewna mądra nauczycielka – niestety, nie pamiętam jej imienia ani nazwiska – powiedziała mi, że serce jej…
Sporą część moich uczennic(ów) paraliżuje lęk przed pustą kartką – wynika on zazwyczaj z braku treningu lub nadmiaru samokrytyki. Zanim…