OK w teorii

Pięć szkół – jedna idea

Dodany przez: | maj 28, 2012 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Pięć szkół – jedna idea

Zgodnie z raportem Hattiego samoocena gra najważniejszą rolę w naukowych postępach uczniów(ennic). Poniżej pięć różnych przykładów, w jaki sposób szkoły próbują ją podnosić. Myślę, że w gruncie rzeczy we wszystkich chodzi o jedno – stworzenie takiego systemu, w którym każdy(a) znajdzie dla siebie miejsce. W Northview Elementary School w Manhattan w Kansas uczniowie(ennice) rozgryzają ułamki, robiąc pizzę, hiszpański – śpiewając piosenki, historię – dzięki sztuce. Prowadzący(e) dopasowują zajęcia do stylów uczenia się – dostarczając...

więcej

Głaskologia

Dodany przez: | mar 9, 2012 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Głaskologia

Według Raportu Hattiego (wspominałam o nim w poprzednich wpisach) jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na postępy w uczeniu się jest samoocena, a tę – jak wszyscy(tkie) wiemy -budują m.in. pochwały. Czy od chwalenia może się jednak poprzewracać w głowie?  Jak chwalić, aby nie zepsuć ucznia(ennicy)? Odpowiedź na to (i jeszcze kilka innych pytań) znalazłam w książce Miłosza Brzezińskiego o długaśnym tytule „Głaskologia. Jak pozytywnie wpływać na innych i zwiększać przy tym swoją satysfakcję. Faktyczne reguły motywowania i...

więcej

Wisienka na torcie

Dodany przez: | lis 20, 2011 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Wisienka na torcie

Jako deser (dla tych, którzy(e) przeczytali(ły) wpisy „Praktyka oparta na dowodach”) – lub wisienkę na torcie – przytoczę jeszcze parę wyników badań przeprowadzonych w ramach programu Visible Learning Laboratories na Auckland University przez zespół prof. Johna Hattiego. Niektóre z nich potwierdzają moje intuicje, inne – wymagają ode mnie korekty lub zmiany myślenia. Nie zdumiał mnie jednak jeden z mających największy wpływ na postępy dziecka, a jest nim samoocena – 1,44 (!). Już efekt rzędu 1,0 uważa się za...

więcej

Praktyka oparta na dowodach (2)

Dodany przez: | paź 20, 2011 | Kategorie: OK w teorii | 0 komentarzy

Praktyka oparta na dowodach (2)

A zatem, aby niepotrzebnie nie stopniować napięcia, najpierw rozwiązania obu zgadul (komu przypadła złota kula?), a potem wyjaśnienia – zwłaszcza cyferek w nawiasach. Wszystkich(e), którzy(e) pominęli(ły) wpis „Praktyka oparta na dowodach (1)”, proszę o jego lekturę. Inaczej nie będzie zabawy. ZGADULA pierwsza: Czynniki mające wpływ na postępy w uczeniu się: 1. zaufanie w relacji nauczyciel(ka) – uczeń(nnica) (0,72) 2. rozwój zawodowy nauczających (0,62) 3. zaangażowanie rodziców (0,51) Czynniki NIEmające wpływu na...

więcej